علوم فنون پاسخ خودارزيابي ها ي درس اوّ ل
67
درس دوم:
بررسي و طبقه بندي آثار
اهداف آموزشي درس
:
6
-
آشنايي با كاربردي ترين شيوه ها در بررسي و تحليل متن
2
-
آشنايي با بررسي متن در قلمرو زباني
7
-
آشنايي با سطوح مختلف قلمرو زباني (واژگاني
-
معاني
-
دستوري يا نحوي)
1
-
آش
نايي با عناصر زيبايي آفرين در سطوح مختلف (آوايي: بديع لفظي)، بيان، بديع معنوي)
1
-
تقويت توانايي تجزيه و تحليل متن در قلمرو فكري
1
-
آشنايي با قديم ترين طبقه بندي انواع ادبي در يونان باستان
3
-
آشنايي با طبقه بندي آثار ادبي از دو ديدگاه كلي
1
-
توانايي بررسي و تحليل متن
در سه قلمرو
3
-
توانايي بررسي شعر از نظر موسيقايي
61
-
تحليل و بررسي شعر از نظر كاربرد آرايه هاي تشخيص، كنايه و تشبيه
روش
هاي
پيشنهادي
تدريس
6
-
كارآيي
گروه
:
گروه
بندي
كلاس
(
7
يا
1
نفر
)
2
-
پرسش
و
پاسخ
7
-
تدريس
اعضاي
تيم،
گروه
بندي
(
7
يا
1
نفر
)
1
-
تلفيقي
(
كارآيي
گروه
،
پرسش
و
پاسخ،
سخنراني
)
1
-
روش
بحث
و
گفتگو
دانش افزايي درس دوم:
براي شناخت وارزيابي متون، لازم است معيارهايي طرّاحي گردد و روش كار بيان شود. بررسي و كالبد شكافي
هر اثر را مي توان از چندين ديدگاه مطالعه كرد. مانند جامعه شناسي، زباني، اخلاقي،
محيطي، فكري، تاريخي،
روان شناختي، ادبي و...
68
يكي از آسان
ترين و كاربردي ترين شيوه ها اين است كه متن از ديدگاه زبان، ادبيات و فكر در سه قلمرو بررسي
شود:
6
-
زباني
2
-
ادبي
7
-
فكري
در اين درس ابتدا مواردي كه در اين سه قلمرو مورد ارزيابي و مطالعه قر
ار مي گيرد مشخّص مي شود و در
درس هاي بعد سه اين سه قلمرو با مقايسه متن مورد ارزيابي قرار خواهدگرفت.
5
-
قلمرو زباني
هر اثر مكتوب، زبان ويژه اي دارد. زبان برخي از آثار، ساده و همه كس فهم و برخي ديگر به دليل وجود پاره اي
لغات و اصطلاحات خاص، نياز به تعمّق و ت
امّل بيش
تري دارد. از اين رو آن را به سطوح كوچك
تر، تقسيم مي
كنيم:
سطح واژگاني:
6
-
بررسي لغت
ها از نظر فارسي بودن يا غير فارسي بودن
2
-
نوع ساختمان واژه(ساده، مشتق، مركب،
مشتق
-
مركب)
قلمرو زباني
7
-
روابط معنايي كلمات: ترادف، تضاد، تضمّن، تناسب، و گزينش
واژه
ها
رفتار ذهني خاص با برخي واژه ها و كاربرد برخي لغت خاص در اين قلمرو ارزيابي مي
-
شود:
«
رند
»
در شعر حافظ
سطح دستوري يا نحوي
بررسي متن از نظر تركيبات و قواعد دستوري، كاربرد
هاي تاريخي
كوتاهي و بلندي جمله
ها، بررسي جمله
ها ازنظر محور
همنشيني و دقت
در ساخت هاي غير متعارف و ....
گاهي سياق عبارات و طرز جمله بندي و نحوة بيان مطلب جلب توجّه مي كند و وجهة سبكي مي يابد
مثل جمله بندي هاي جلال آل احمد كه كوتاه و مقطع ا
ست. نمي توان فهرست دقيق و كاملي از همة موارد را
پيش چشم داشت
+ نوشته شده در چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت 8:44 توسط مصطفی قدمی
|