باسمه تعالي   /  امتحان  مستمر      زبان فارسي 2           پايه ي :  دوم    رياضي

      الف) زبان شناسي

1-     منظور از نمود آوايي  و  نمود حركتي چيست؟

2-     چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي  به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟

3-     راز اصليِ نيازِ  ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟

4-     تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. ( دو مورد )

ب) نگارش

5-     از نتايج  فضاسازي  دو مورد را بنويسيد؟

6-      گونه ي زبان و    قالب نوشته ي زير را مشخص كنيد.  زبان (        )     قالب   (           )  

   « هشت و نيم صبح وارد شديم . سلام مأموران دروازه وگُل كاري ميدانگاهي اش پيش باز خوشي بود.چون از يازده ديشب  توي   اتوبوس بوديم و پاها آماس كرده...  »  

7-        عنوان اين كتاب هاچگونه انتخاب شده است؟   الف) خفتگان بيدار    ب) تماشاگه راز

8-      طرح نوشته چه فايده هايي دارد ؟ ( دو مورد)

9-     در ویرایش زبانی یا ساختاری به چه جنبه هایي توجه می کنیم ؟

       ج) دستور   

10-   نهاد جدا و پيوسته را در جمله ها ي زير مشخص كنيد .

        الف) برادر كوچكم سخت دل تنگ بود.                 

         ب) همين نهال هاي كوچك روزي ميوه خواهند داد. 

11-   با رسم نمودار  گروه هاي تشكيل دهنده ي  جمله ي زير  و نقش هر گروه را مشخص كنيد .

            « راز موجودات جهان را  از كه بپرسيم. »

12-      يك جمله بنويسيد  كه در آن «  متمم قيدي  » به كار رفته باشد.

13- زمان ، كاربرد و  وجه فعل اين جمله   را بنويسيد.   «  موش از آواز غوك لذت  مي بُرد. »

14- جدول را كامل كنيد:

فعل

ماضي استمراري

ماضي التزامي 

ماضي مستمر

مضارع اخباري

بنويسيد

 

 

 

 

 

15- اين فعل ها را منفي كنيد  .   دارد مي آيد :                    فرو ريخت

16- اين جمله ها را  مجهول كنيد :  الف) خياط لباس ها را مي دوزد.   ب) اكبر كتابي  خريد

          د)بياموزيم  و  املا    

 

17- چرا جمله ي « كتاب گلستان بوسيله ي  سعدي  نوشته شده است »

        از نظر نگارشي نادرست است ؟

18- املاي برخي از گروه كلمات زير  نادرست آمده است، درست آن ها را بنويسيد.

      خلع سلاح   –      حكم قساص  –      اسباب و اثاثيه  –    سفاحت و ناداني –

      مات ومبحوت –  مسئول برگذاری-   وقاحت وبي شرمي

19- جمله هاي زير را  ويرايش  كنيد.

       الف) درس  انشاء فارسي مهارت هاي  زباني را تقويت مي كند.  

     ب) نيروي انتظامي سارقان را دستگير وبه زندان فرستاد.        

آزمون درس :   زبان فارسي   (  2  )        نوبت اول  

  الف) زبان شناسي 

1-  منظور از نمود آوايي  و  نمود حركتي چيست ؟

2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي  به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟

 

3- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. (2 مورد )

4- زبان وگفتار  را  با  جدول ضرب و عمليات ضرب  مقايسه كنيد . 

5-  راز اصليِ نيازِ  ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟

              ب) نگارش 

1-  كدام نوع نوشتار است كه مطابق دستور زبان فارسي  معاصر نوشته شده است ؟

2- ايجاد زمينه هاي مناسب روحي ورواني  در خواننده  يا شنونده  در آغاز نوشته را...... مي گويند .

3- گونه ي  زبان و  قالب  نوشته ي  زير را مشخص كنيد :        

     « هشت و نيم صبح وارد شديم . سلام مأموران دروازه وگل كاري ميدانگاهي اش پيش باز خوشي بود. چون از يازده ديشب    توي  اتوبوس بوديم و پاها آماس كرده...  »  

 

4- درجمله ي« تعدادي از مسلمانان بوسنايي توسّط  صرب ها كشته مي شدند.» چرا كاربرد « توسّط » نادرست است ؟

 

 

5- از ويژگي هاي زبان محاوره  دو مورد بنويسيد .  

6- اگر بخواهيم در باره ي  «   شعر » مطلبي بنويسيم  چه پرسش هايي  را مطرح مي كنيم ؟ ( 4مورد )

۷- اين عبارت  را ويرايش كنيد:  

      شاهنامه  فردوسي شناسنامه ي  ملت ايران و سند مليت ماست كه بايد آن را حفظ و خواند 

 

8-  عنوان نوشته هاي  روبرو   چگونه  انتخاب شده است ؟  

       الف)  بحر  در كوزه                              ب) ن  والقلم

                ج ) دستور 

1- با رسم نمودار  گروه هاي تشكيل دهنده ي  جمله ي زير  و نقش هر گروه را مشخص كنيد

              راز موجودات جهان را  از كه بپرسيم       

 

 

2 –  يك جمله بنويسيد  كه در آن «  متمم قيدي  » به كار رفته باشد .

3-  اين جمله ها را  مجهول كنيد :

      الف) خياط لباس ها را مي دوزد.         ب) اكبر كتابي  خريد.

 

4- زمان ، كاربرد  و   وجه  فعل اين جمله   را بنويسيد. 

 « موش از آواز غوك لذت  مي برد . »

5جدول زير  را كامل كنيد:                                                                                                                                      

فعل

ماضي نقلي

ماضي التزامي 

مضارع مستمر

مضارع اخباري

بشمارد

 

 

 

 

6- بن  ماضي    و بن مضارع  مصدر   (  باز آمدن  )  را بنويسيد . 

7- در جمله ي  روبرو  نهاد جدا  و  نهاد پيوسته  مشخص  كنيد.   «  برادر كوچكم سخت دل تنگ بود.»

8-  فعل  جمله ي  زير  را  مشخص كنيد و   بنويسيد   گذرا   است  يا   نا گذر ؟

    « رستم در شاهنامه چهره اي محبوب و ملّي دارد . »

9- در گروه هاي فعلي زيرفعل هاي كمكي  را نشان دهيد .     دارد  مي آيد   -   گفته بود

10- نوع  فعل  جمله هاي  زير  را از نظر ساختمان

    ( ساده ، پيشوندي و مركب )  مشخص كنيد.

        الف ) صداي اذان صبح از گلدسته ي مسجد پرمي كشيد . ازديوار خانه ها مي گذشت.در اين هنگام درِخانه اي بازشد.

    ب) پرنده ، خسته و كوفته به آشيانه اش باز گشت.

           د) بياموزيم و املا

1- املاي صحيح گروه  كلمات  نادرست  را بنويسيد.      خلع سلاح   –  

     حكم قساص  –      اسباب و اثاثيه      –    سفاحت و ناداني     

2-  چرا تركيب  « سنگ حجرالاسود »  درست نيست ؟

3- اين جمله ها را  اصلاح كنيد :

       الف ) نيروي انتظامي سارقان را دستگير وبه زندان فرستاد .                 ب) به منظور بازديد از نمايشگاه كتاب ، كلاس تعطيل شد.

4-چرا جمله ي « كتاب گلستان بوسيله ي  سعدي  نوشته شده است » از نظر نگارشي نادرست است ؟

5- چرا به كار بردن كلماتي چون « رهبريّت » و « خوبيّت » درست نيست ؟ شكل درست آن ها را بنويسيد

 

زبان فارسی 2                   رشته های انسانی. تجربی و ریاضی                                                     

 
دستور :

 

1)       اسم هاي مشخص شده را از نظرشناس ، ناشناس و اسم جنس بودن، مشخص کنید .

                               پدر حمید کتابی را خرید .


2)    نوع ترکیب ها( وصفی يا اضافی) را مشخص کنید .      الف : عمید نیشابور     ب: غلام ناشناس

 

3)    اضافه ی تعلقی و غیر تعلقی را در ترکیب های زیر معلوم کنید  .

 

      الف : دست طمع                      ب: کتاب علی

 

4)    جملات معلوم را به مجهول و مجهول را به معلوم تبديل كنيد.  

               الف : نامه نوشته شد .                  ب: خیاط لباس ها را دوخت .

 

5)    قید فعل ، قید قید و قید جمله را مشخص کنید  .     امید خوشبختانه بسیار خوب نوشت .

 

6)    شبه جمله ها را مشخص کنید .    

 به به چه باغ زیبایی  . دریغا که فصل جوانی گذشت . افسوس که سلام نکردم .

 

7)     ساخت ( ساده – مرکب – مشتق – مشتق مرکب ) واژه های ذکر شده را بیان کنید .


                   عروسک – آشپز – عاقل – دانشجو


8)    از مصدر « بریدن » موارد خواسته شده را بنویسید .


الف : بن مضارع :                                                           ب: ماضی نقلی اول شخص جمع :

 
ج :   مضارع مستمر اول شخص مفرد :                                 د : ماضی التزامی سوم شخص جمع :

 
9)    در نوشته ی زیر گروه های قیدی را پیدا کرده ، نوع آنها را بنویسید .


 باران هنوز می بارید . احمد و رضا کاملا خیس شده بودند . زمان به کندی می گذشت اما از دوستانشان خبری نبود .

 
10)    در جمله های مرکب زیر جمله ی هسته و وابسته و پیوندهای وابسته ساز را مشخص کنید .

 
الف : اگر دنیا از تملق خالی شود ، از متکبر نیز خالی خواهد شد .


ب: باید سخت کوش باشیم زیرا که خوشبختی در گرو سخت کوشی است .

 

نگارش :

 
1)    اگر بخواهیم درباره ی موضوعی با تعداد زیادی مصاحبه کنیم از ........................ استفاده می کنیم .

 
2)    دو ویژگی زبان محاوره را بنویسید .


3)    ویرایش کنید . یک عدد دیوان شاعره ي معاصر ایران پروین اعتصامی را خریدم .


4)    هر مورد در فرهنگ معین چه مفهومی دارد ؟   الف : نشانه ی «             »        ب: «تر»


5)    مقاله ها از نظر هدف و محتوا و شیوه ی نگارش چند دسته اند ؟ نام ببرید .


6)    دو مورد از ویژگی های مقاله را بنویسید .


7)    قدم اول در تحقیق و پژوهش چیست ؟ و آن چند شرط دارد ؟

 

8)    شیوه های گرد آوری اطلاعات را برای تهیه ی گزارش نام برده یکی را به دلخواه توضیح دهید .

 
زبان شناسی :

 
1.      زبان و گفتار ریشه در ........................ دارد حال آنکه خط و نوشتار ریشه در ................ دارد .

 

2.     یک فایده از فواید تمایز زبان و گفتار را بنویسید .

 

3.     کلمه ی « دانش آموز » چند تکواژ دارد ؟ بنویسید .


4.     بیانگر ساختمان چه نوع واژه های است ؟  ( مرکب – مشتق – ساده )


الف : تکواژ آزاد + تکواژ آزاد  :

 
ب: تکواژوابسته  + تکواژ آزاد :

 

5. برای هر یک از کلمات « تک هجایی » « دو هجایی » « سه هجایی » و « چهار هجایی » یک نمونه بنویسید .

 

6.     واژه  های « مدرسه » و « کتابخانه » چند هجا و واج دارد بنویسید .


املا و بیاموزیم :

 
1)    شکل مناسب هر مورد را بنویسید .     الف : بازرسین                    ب: سنگ سیاه حجر الاسود

 
2)    صحیح کلمات و ترکیب های ذکر شده را بنویسید .   الف : درنگ و تعخیر                 ب: اداره ی مطبوع

 
3)    چه نوع خطی برای نوشتن املا توصیه می شود ؟


4)    صحیح جمله های زیر را بنویسید .
 

الف : حسین  دوست پنج ساله ی من است .

 
ب   : این کتاب هیچ فرقی از آن ندارد .


ج   : این اتاق از چشم انداز نامناسبی برخوردار است .

 
5)    جمله های زیر را به صورت کوتاه و بی فعل باز نویسی کنید .

الف : دانش آموز خوب هرگز دروغ نمی گوید .

 
ب   : از انسان خسیس انتظار بخشش نداشته باش .

 


زبان فارسی 2                                       

 
الف :  دستور :


1)    با توجه به عبارت ( دلاوران ما با دشمن جنگیدند ) به سوالات پاسخ دهید ؟


الف : جمله ی بالا چند جزئی است ؟                              ب: نهاد پیوسته را مشخص کنید ؟

 

ج: زمان و نوع فعل «جنگیدند » را مشخص کنید ؟


2)    فعل های مقابل را مجهول کنید ؟   الف : می نویسد (                  )   ب: دوخته بود (                    )

 
3)    نوع فعل های مشخص شده را از نظر ساختمان مشخص کنید

 
الف  - علی کتاب را از قفسه بر می دارد  . (                       ) 


  ب – علی کتاب های زیادی خوانده است . (              )

 

4)    واژه ی « گل» در کدام گزینه اسم جنس است ؟

الف: مریم آن گل را دوست دارد .                         ب: گل زینت بخش طبیعت است .


5)    ساختمان اسم های زیر را مشخص کنید ( ساده – مشتق ... )

 

الف – نوروز (           )   ب – فرهنگ (            ) ج : سه گوشه (            )  د: آموزش (               )

 

6)    اضافه تعلقی و غیر تعلقی را مشخص کنید ؟

 

الف : داس مرگ (                           )               ب: گفتن راز (                                  )

 

7)    در عبارت زیر یک ترکیب وصفی و یک ترکیب اضافی بیابید ؟

 

دیوانه ای به نیشابور می رفت دشتی پر از گاو دید پرسید : این ها از کیست ؟ گفتند : از عمید نیشابور است .

8)    با ذکر مثال بگویید ضمیر مشترک  « خود »  چه نوع وابسته ای می پذیرد ؟

9)    ضمایر و مرجع آنها را مشخص کنید ؟


الف – گالیله قدم به قدم سر نوشت خویش را می سازد .

ب – نام این روز نامه  به اندازه ای بر سر زبان ها بود که قزوینی مدیر آن را به نام نسیم شمال می شناختند .

 

10)  در عبارت های زیر قید ها را مشخص کرده و نوع آنها را بنویسید ؟

 
الف – ظاهرا بیمار نیازمند معاینه ای دقیق است .        ب – این گزارش ها گاه به صورت کتابی در می آید .


11)            در جمله های مرکب زیر جمله ی هسته و وابسته را مشخص کنید ؟

 
الف – مشکل بود که آنها از رود خانه بگذرند .              ب: چون از تاخیر قطار خبر داشتیم عجله نکردیم .

 

12) در عبارت ( اگر مرد میدان هستيد، بسم الله و گرنه از وای گفتن کاری ساخته نیست ) یک شبه جمله بیابید .

 

ب) بخش زبان شناسی :

 
1)    چگونه می توانیم ثابت کنیم که کرو لال ها از توانش زبانی برخوردارند ؟


2)    یک مورد از تفاوت های گفتار و نوشتار را بنویسید ؟

 

3)    تعداد هجاها و واج های کلمه ی ( هنگامه ) را  بنویسید ؟


         تعداد هجا (               )  تعداد واج (                )


4)    با ذکر مثال نشان دهید حرف « و » نماینده ی چند واج است ؟

 

5)    نقش اصلی ساخت واژه ی اشتقاقی چیست ؟

 

6)    در کدامیک از ساخت واژه های زیر وند اشتقاقی و در کدامیک وند صرفی  به کار رفته است ؟


الف – آفرینش :                 ب: سخن سرایان :                   ج : عالی ترین :                  د: سودمند :

 
7)    کدامیک از واج های زیر دارای چند شکل مکتوب است ؟

 
الف – ک                         ب – خ                              ج – ت


بخش نگارش :
 

1)    دو مورد از راه های انتخاب عنوان  نوشته را بنویسید ؟


2)    دو مورد از روش های کلی تحقیق را نام ببرید ؟
 

3)    یادداشت برداری در تحقیق به چند شکل انجام می پذیرد؟ نام ببرید .


4)    علامت قلاب [       ]  و « سه » در فرهنگ معین نشانه ی چیست ؟

 

5)    در مقالات تحلیلی نویسنده برای اثبات مدعای خود از چه برهان هایی کمک می کیرد ؟

 

6)    حجم مقاله به چه چیزی بستگی دارد ؟

 

7)    شیوه های گرد آوری اطلاعات مربوط به هر گزارش  را نام ببرید ؟

 

8)    دو مورد از ویژگی های مقاله را بنویسید ؟

 

بخش املا و بیاموزیم :


1)    چه نوع خطی برای املا توصیه می شود ؟

 

2)    کاربرد « یت » مصدر ساز عربی در کدامیک از کلمات زیر درست است ؟

 
الف – آشنا  :             ب – شهر :                  ج – بشر :                        د – خوب :

 
3)    جملات زیر را ویرایش کنید ؟


الف – نیروی انتظامی سارقان را دستگیر و به زندان فرستاد .
 

ب – بیایید سوابق گذشته را فراموش کنیم .

 
4)    ملاک ما در انتخاب صحیح کلمات در املا چیست ؟

 

5)    کدامیک از جملات زیر درست است ؟ چرا ؟

 

الف – معلمم را دیدم و به آن سلام کردم .           ب- کتاب را از این کتاب فروش خریده ام .

 

6)    در کدام گزینه « و » مبانیت ياا استبعاد وجود دارد ؟

 

الف – علی کتاب و مداد خرید .                            ب – فصل امتحانات و مسافرت  ؟

 

7)    املای کدام یک از کلمات زیر درست نیست ؟

 

الف – بنیان گذار                          ب – سیاست گذار                              ج  - خدمتگذار

 

8)    در گروه کلمات زیر شکل صحیح غلط های املایی را بنویسید ؟

 

دغدغه و اضطراب – مذبور و یاد شده – صولت حیدری – ضریح آرامگاه – قالب و چیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

زبان فارسی 2                                                                                                  

 

الف – بخش دستور :

 

1)    در جمله زیر ،نهاد جدا و نهاد پیوسته را مشخص کنید .

 

ما به دانشگاه می رویم :          نهاد جدا (                        )          نهاد پیوسته (                        )

 

2)    فعل مرکب و پیشوندی را در جمله های زیر مشخص کنید .

 

الف – محمود کتاب علی را مطالعه کرد (               ) ب – دوستم از مسافرت بر می گردد (                   )

 

3)    جمله مقابل را مجهول کنید .             احمد نامه را نوشت .

 

4)    برای جمله های زیر ،فعل هایی با شناسه ی مناسب بیاورید .

 

با دیگران چنان رفتار ( کردن ) که دوست داری با تو رفتار ( کردن )

 

5)    در نوشته زیر ، گروه قیدی را پیدا کنید و نوع آن را  ( نشانه دار – بی نشانه ) بنویسید .

 

همه ی مشق ها را با دقت نوشته بود .

 

6)    واژه «خندان » در کدام جمله ،مسند و در کدام جمله ،قید است ؟

 

الف – او خندان است (                )    ب – دوستم خندان آمد (                     )

 

7)    در نوشته ی مقابل ضمیر و مرجع آن را مشخص کنید .    گالیله قدم به قدم سرنوشت خود را می سازد .

 

8)    در جمله ی مرکب زیر ، جمله هسته و جمله وابسته را مشخص کنید .

 

ما دانستیم که شما می آیید :      جمله هسته (                  )             جمله وابسته (                  )

 

9)    نوع فعل ها را از نظر زمان بنویسید .

      رفته است (                )         خواهم رفت (                   )

 

10)            انواع اضافه را ( تعلقی – غیر تعلقی ) در ترکیب های زیر مشخص کنید .

 

کتاب علی (                     )                    روز شنبه (                          )

 

11)            کلمات مقابل را با نشانه مناسب ،جمع ببندید .    

   آشنا (                        )       پرنده (                   )

 

12)            بن ماضی مصدر های زیر را بنویسید .

 

رفتن (                             )                     خوردن (                              )

13)           ساخت صفت ها (ساده ،مرکب ،مشتق و مشتق – مرکب ) را مشخص کنید .

 

عاقل (               )      ایرانی نژاد (                )       نا سپاس (                )   بد اخلاق (              )

 

14)           با توجه به جمله « کتاب را خریدم » به پرسش های زیر درباره « کتاب » پاسخ دهید .

 

1 – اسم عام است یا خاص ؟                               2 – مفرد است یا جمع ؟

 

3 – معرفه است یا نکره ؟                                  4 – ساده است یا مرکب ؟

 

ب) بخش نگارش :

 

1)    فرهنگ معین در چند جلد و چند بخش تنظیم شده است ؟

 

2)    در لغت نامه دهخدا ، علامت داخل کمانک (                ) نشانه ی چیست ؟

 

3)    جمله زیر را ویرایش کنید .

 

خواهم به تو گفت چگونه پیروز شدن خود را .

 

4)    دو ویژگی زبان محاوره ای را بنویسید .

 

5)    نشانه ی اختصاری زیر را به صورت کامل بنویسید . 

 

            ره (                                       )          ه . ش (                                           )

 

6)    تفاوت « طرح » در نوشته های کوتاه و نوشته های بلند را بنویسید .

 

7)    حجم مقاله به چه چیزهایی بستگی دارد ؟

 

8)    «گزارش بازدید مامور بانک ازمنزلی مسکونی برای دادن وام بانکی »از نظر موضوع چه گزارشی است ؟

 

9)    عبارت زیر را ویرایش  کنید .

 

آیا چگونه می توان به قول معروف بر علیه سوابق گذشته ی افراد ی که نمی شناسیم ، عملیات قانونی را انجام دهیم ؟

 

 

ج ) بخش زبان شناسی :

 

1)    چگونه می توانیم ثابت کنیم که کرولال ها از توانش زبانی برخوردارند ؟

 

2)    انواع تک واژ ( آزاد – وابسته ) را در کلمه ی « رفتار » مشخص کنید .  آزاد (        )  وابسته (        )

 

3)    از راه جانشین سازی واج ها در ساخت آوایی کلمه ی « نان » دو کلمه جدید بسازید .

 

4)    تعداد هجاها ( بخش ها ) ی کلمات مقابل را بنویسید .   دبیرستان (               )        آزادی (                )

 

5)    واج ها ی کلمه ی « دانش » را مشخص کنید .

 

6)    تفاوت میان گفتار و نوشتار را بنویسید .

 

 

د) بخش املا و بیاموزیم :

 

1 – به جای کلمات مشخص شده ، کلمات کوناه تر ی قرار دهید .

 

الف  - از سوی  دوستم نامه ای آمد .                   ب- به چه علتی  غایب شده است ؟

 

2 – جمله مقابل را به دو صورت ویرایش کنید :    رستم در شاهنامه ، پهلوان قوی ای توصیف شده است .

 

1 -                                                               2 –

 

3 – جمله زیر را به صورت کوتاه و بی فعل باز نویسی کنید .

 

مسلمان با دروغ میانه ای ندارد .

 

4 – چرا جمله ی « این بیمار از ضعف و کم خونی برخوردار است » نادرست است .؟

 

5 – کاربرد درست ضمیر را در جمله ی زیر بنویسید .

 

برادرت آمد . من آن را در کتابخانه دیدم .

 

6 – در مثال های زیر ، کدام یک از واژه های داخل پرانتز درست است ؟ زیر آن خط بکشید .

 

الف – نحوه ی ( قیمت گذاری  -  قیمت گزاری ) باید عادلانه باشد.

 

ب – ما هرگز نخواهیم توانست حق پدر و مادر را – آن گونه که شایسته است – ( بگذاریم – بگزاریم )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
زبا ن فارسی 2                                                                                                 

 

الف – دستور :

 

1)     وجه ، زمان و نوع فعل ( می کوشند ) را مشخص کنید .

 

2)    جمله ی ( خیاط لباس می دوزد ) را مجهول کنید .

 

3)    فعل های زیر را منفی کنید .

 

( خوانده است )                                        ( دارد می رود )

 

4)    نوع فعل را در جمله ی زیر با توجه به ساختمان آن مشخص کنید .

 

« بچه ها از جنگل باز گشته بودند . »

 

5)    با استفاده از« اسم  + بن مضارع » یک اسم مرکب بسازید .

 

6)    ویژگی های اسم مشخص را در جمله ی زیر بنویسید .

 

( هرگز سخنی  را بی تامل بر زبان نیاور )

 

7)    نوع اضافه را ( تعلقی  - غیر تعلقی ) در ترکیب های زیر مشخص کنید .

            كتاب علي                          روز شنبه   

 

8)    نوع صفت های زیر را با توجه به ساختمان آنها مشخص کنید .

 

( چهار ده سال )                             (بلند قد )                        ( زیبا )

 

9)    نوع وابسته ها را در گروه اسمی زیر به طور دقیق مشخص کنید .

 

( آن کتاب خواندنی ادبیات )

 

10)            مرجع ضمایر به کار رفته در جمله های زیر را بیایید .

 

مادر بچه ها گفت : « چشم هایتان را روی هم بگذارید تا برای شما قصه بگویم .»

 

11)            نقش کلمه ی غمگین را در هر یک از جمله های زیر مشخص کنید .

 

مریم غمگین به خانه رفت .                                 مریم غمگین شد .

 

12)            نوع قید های مشخص شده را دقیقا بنویسید .

 

گیاهان  به تدریج رشد می کنند و طبیعت با گياهان هميشه  زیبا می سازند .

 

 

ب) نگارش :

 

1)    انواع نوشته را به اعتبار طرز بیان بنویسید .

 

2)    فضا سازی چیست ؟

 

3)    یادداشت برداری در تحقیق به چند شکل انجام می پذیرد ؟

 

4)    قدم اول در تحقیق و پژوهش چیست ؟

 

5)    تلفظ صحیح کلمه در فرهنگ معین و لغت نامه ی دهخدا چگونه نشان داده می شود ؟

 

6)    قسمت های تشکیل دهنده ی یک مقاله را نام ببرید ؟

 

7)    انواع مقاله ها را از نظر هدف و محتوا فقط نام ببرید ؟

 

8)    برای هر یک از انواع گزارش های ( دوره ای و مرتب ) و ( موردی و اتفاقی ) یک نمونه مثال بزنید .

 

 

ج ) زبان شناسی :

 

1)    چرا به کار بردن كلمه ( خوبیت ) درست نیست . شکل درست این کلمه رابنویسید .

 

2)    دو واژه بنویسید که شکل گفتاری و نوشتاری آن تفاوت داشته باشد .

 

3)    کلمه ی « برادر » چند  هجا و چند  واج  است ؟

 

4)    زبان شناسان زبان را درچند سطح مطالعه می کنند ؟ این سطوح را نام ببرید ؟

 

5)    در عبارت زیر ساخت واژه های صرفی و اشتقاقی کلمات مشخص شده را معین کنید .

 

( درختی  که میوه بدهد ارزش  بیشتری دارد و سودمندتر است .

 

6)    تکواژ چیست ؟ کلمه ی ( دانش آموز ) از چند تکواژ درست شده است ؟

 

د) املا و بیاموزیم :

 

1) در ترکیب های زیر کدام گزینه حشو دارد ؟

 

الف – سال گذشته               ب – پس بنابراین                       ج – روزنامه ی اطلاعات

 

2) نشانه های اتصال چیست ؟

 

3 – کدامیک از انواع خط مختص دست نوشته هاست ؟

 

4 – ملاک ما برای انتخاب املای صحیح واژه ها چیست ؟

 

 

5 – جمله ی زیر را به صورت کوتاه و بی فعل  باز نویسی کنید .

 

                امام حسین  ( ع) هرگز حاضر نشد در برابر یزید تسلیم شود  .

 

6- اشکال جمله ی زیر راتوضیح دهید .

 

               این بیمار از ضعف و کم خونی برخوردار است و باید درمان شود .

 

 

 

 

 

زبان فارسی  2                                                                                                 شماره 5

 

دستور :

 

1)    فعل « خواندی » را با حفظ شخص به مضارع اخباری و ماضی بعید بر گردانید .

 

           مضارع اخباری                          ماضی بعید

 

2)    جمله ی زیرر را مجهول کنید .

 

               احمد نامه را نوشت .

 

3)    هسته و وابسته های پیشین و پسین را در گروه اسمی زیر مشخص کنید .

 

              « یک شعر مبالغه آمیز شيوا »

 

4)    ساخت (ساده ، مشتق و.... ) صفت های زیر را بنویسید .

 

چهار ساله :              ریش سفید :               شکسته :                     عاقل :

 

5)    اضافه تعلقی و غیر تعلقی را مشخص کنید .

 

گل لاله                            قانون کار

 

6)    نوع قید ها را در عبارت زیر مشخص کنید . ( نشانه دار و بی نشانه )

 

            بالاخره احمد را در خیابان دیدم .

 

7)    در جمله مرکب زیر « پسوند وابسته ساز ، جمله هسته و وابسته » را مشخص کنید .

                  شنیده اید که علی از مسافرت آمده است ؟

8)    در جمله زیر ضمیر ، نوع ضمیر و مرجع آنرا مشخص کنید .

                استاد یک جلد کتابشان را هدیه کردند .

9)    شبه جمله را در عبارت زیر مشخص کنید .

اگر مرو میدان هستيد . بسم الله و گرنه از وای وای گفتن کاری ساخته نیست .

10)          واژه « خوش خط » را یک بار در نقش مسندی و یک بار در نقش قیدی در جمله بکار برید .

مسند :                                               قید :

 

نگارش :

1)    ویژگیهای  « نوشتار معیار » را بنویسید .

2)    چرا در میان منابع پژوهشی ، کتابهای مرجع جایگاه ویژه ای دارند ؟

3)    در کار تحقیق چه عواملی نقش اساسی دارند ؟

 

4)    قسمت های تشکیل دهنده یک مقاله را بنویسید .

5)    مقاله ها از نظر هدف و محتوا به دو دسته تقسیم می شوند . فقط نام ببرید .

6)    « پرس و جو و مصاحبه » از مراحل تهیه گزارش را توضیح دهید .

زبان شناسی :

1)     واج ها و هجاها رامشخص كنيد .

 دانش :    هجا = ...................            واج = .................  

 مهربان  : هجا = ..................             واج = .................

2)    چگونه ثابت می کنید کرولال ها از توانش زبانی برخوردارند ؟

3)    تکواژ را تعریف کنید .

4)    در کدام یک از ساخت واژه های زیر وند اشتقاقی و وند صرفی به کار رفته است ؟

کارگر :                                         درختان :

5)    چرا بین شکل گفتاری و نوشتاری کلمه « خواهر » تفاوت وجود دارند .

 

6)    واج های زبان به دو دسته ی .................. و ..................... تقسیم می شوند .

 

املا و بیاموزیم :

 

1)    چرا به کار بردن واژه ی « آشناییت » درست نیست .

 

2)    املای درست واژه های را بنویسید .

 

ادا و اتوار ........................                  مسئول برگذاری .............................

 

3)    درست جمله ی زیررا بنویسید .

 

                به دوست همسایه ام سلام کردم .

 

4)    به صورت کوتاه باز نویسی کنید . « امام حسین ( ع) هرگز حاضر نشد در برابر  یزید  تسلیم شود» .

 

5)    ویرایش کنید .

 این بیمار از ضعف و کم خونی بر خوردار است و باید تقویت شود .

 

6)    چه هنگام شکل اختصاری کلمه را درجمله به کار می بریم .