تاريخ ادبيات (1)

 o درس اول:

1 - مولوي در شعر « با تو ياد هيچ‌كس نبود روا » از خدا چه مي‌خواهد ؟

2 – مولوي شاعر چه قرني است ؟

3 - مهم‌ترين اثر مولوي چه نام دارد ؟

 o   درس دوم:

1- حماسه را تعريف كنيد.

2- سه ويژگي اصلي حماسه را نام ببريد.

3 - نمونه‌ي اعلاي حماسه در ادب فارسي چه نام دارد ؟ اثر كيست ؟

4 – شاهنامه به چند بخش تقسيم مي‌شود ؟ نام ببريد.

5 - برجسته‌ترين داستان حماسي شاهنامه چه نام دارد ؟

6 – فردوسي در چه سالي نظم شاهنامه را آغاز كرد ؟

7 – فردوسي چند سال به سرودن شاهنامه پرداخته است ؟

8 – در حماسه چه رويدادهايي ديده مي‌شود ؟

 o درس چهارم:

1 – تعزيه از چه قرن‌هايي در ايران رايج بوده‌ است ؟

2 – در زمان .......... تعزيه به صورت رسمي شكل گرفت و در دوره‌ي ............. به رونق و جلال آن

      افزوده شد.

 

 o درس پنجم:

1 – كتاب « سمك و قطران » در چه قرني نوشته شده است ؟

2 – نام نويسنده‌ي كتاب « سمك و قطران » را بنويسيد.

3 – نقالي يا سخنوري را تعريف كنيد.

4 – يكي از قديمي‌ترين نمونه‌هاي بازمانده از كتب داستاني ايراني را نام ببريد.

5 – از كجا مي‌توان پي‌برد كه كتاب سمك و قطران يك اثر كاملاً ايراني است ؟

6 – با توجه به كتاب « سمك و قطران » سمك عيار چگونه انساني است ؟

7 – به اختصار مضمون كتاب « سمك و قطران » را بنويسيد.

 o درس ششم:

1 – داستان « خير و شر» برگرفته از كدام كتاب است ؟

2 - « هفت پيكر» اثر كدام شاعر ايراني است ؟

3 – پيام داستان « خير و شر» را بنويسيد.

4 – كتاب « داستان‌هاي دل‌انگيز ادبيات فارسي» نوشته‌ي كيست ؟

  o درس هفتم:

1 – مثنوي معنوي مولوي چند هزار بيت است ؟ و در چند دفتر سروده شده است ؟

2 – مثنوي معنوي حاوي چه مطالبي است ؟

3 – هدف مولوي از سرودن داستان « طوطي و بقّال» چيست ؟

4 – مولوي در بيان مطالب لطيف عرفاني و اخلاقي از چه شيوه‌اي سود جسته است ؟

 o  درس هشتم:

1 – درس « گل‌هايي كه در نسيم آزادي مي‌شكفد» يادآور چه روزهايي است ؟

2 - نويسنده‌ي درس « گل‌هايي كه در نسيم آزادي مي‌شكفد» كيست ؟

3 – كتاب « مثل چشمه، مثل رود » اثر كدام شاعر تواناي ايران است ؟

4 – شعر « خط خورشيد » به چه حادثه‌اي اشاره دارد ؟

 

   o  درس نهم:

1 – آثار مرتضي آويني را نام ببريد.

2 - سروده‌ها و نوشته‌هاي مربوط به هشت سال دفاع مقدس به كدام بخش از ادبيات تعلق دارد ؟

الف – ادبيات غنايي         ب – ادبيات نمايشي          ج – ادبيات پايداري          د – ادبيات حماسي

3 – شعر « پاسخ » اثر كدام شاعر است ؟ و در چه قالبي سروده شده است ؟

 o  درس دهم:

1 - « شيللر» شاعر بزرگ آلماني را با كدام شاعر ديگر آلمان هم ‌سنگ و برابر دانسته‌اند ؟

2 – شاعر و درام‌نويس فرانسوي كه درباره‌ي فردوسي قطعه‌ي كوتاهي نوشته است كيست ؟

  o درس يازدهم:

1 – شعر « قطرات سه‌گانه» نوشته‌ي كدام شاعر ايتاليايي است ؟

2 - شعر « قطرات سه‌گانه» را چه كسي ترجمه كرده است ؟

3 - بزرگ‌ترين شاعر هندوستان چه نام دارد ؟

4 – اشعار تاگور شاعر هندي سرشار از چه مطالبي است ؟

پايان نيم‌سال اول 

 

 


  o   درس دوازدهم:

1- نظامي گنجه‌اي شاعر چه قرني است ؟

2 – خمسه يا پنج گنج نظامي را نام ببريد ؟

3 - معروف‌ترين سراينده‌ي داستان‌هاي بزمي در ادب پارسي كيست ؟

 o   درس سيزدهم:

1 – شعر « در امواج سند» اثر كيست ؟

  o درس چهاردهم:

1 – قابوسنامه اثر كيست ؟

2 – موضوع كتاب قابوسنامه چيست ؟ و در چند باب نوشته شده است ؟

3 – چه عاملي به كتاب قابوسنامه صميميت و صداقت خاصي بخشيده است ؟

4 - ويژگي‌هاي كتاب قابوسنامه را بنويسيد.

  

 o  درس پانزدهم:

1 – كتاب « فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي» اثر كيست ؟

  o   درس شانزدهم:

1 – آثار عبدالحسين زرين‌كوب را نام ببريد.

  o درس هفدهم:

1 – ويژگي اشعار سهراب سپهري را بنويسيد.

2 - « اتاق آبي» اثر كدام شاعر معاصر است ؟

  o  درس هجدهم

1 – آثار علي‌اكبر دهخدا را نام ببريد.

2 – ارزشمندترين اثر دهخدا چه نام دارد ؟

3 – دهخدا مقالات سياسي و انتقادي خود را در كدام كتاب خويش به چاپ رساند ؟

4 - روزنامه‌اي كه دهخدا به ياري ميرزا جهانگيرخان انتشار داد، چه نام دارد ؟

5 – در درس « مشروطه خالي» چه مسأله‌اي دهخدا را آشفته و متأثر ساخته است ؟

6 – شاعر و تصنيف‌ساز معروف مشروطه كيست ؟

7 – به چه علت عارف قزويني مورد توجه مظفرالدين شاه قرار گرفت ؟

8 – شعر « ناله‌ي مرغ اسير» اثر عارف قزويني در چه قالبي سروده شده است ؟

9 – عارف قزويني در شعر « ناله‌ي مرغ اسير» به چه مسأله‌اي اشاره دارد ؟

  o  درس نوزدهم:

1 - نويسنده‌ي كتاب « سياحت نامه‌ي ابراهيم‌بيگ» كيست ؟

2 – موضوع كتاب « سياحت نامه‌ي ابراهيم‌بيگ» را بنويسيد.

3 - كتاب  سياحت نامه‌ي ابراهيم‌بيگ در چه قالبي نوشته شده است ؟

الف – رمان اجتماعي         ب - سفرنامه‌ي خيالي           ج - زندگي‌نامه           د - حسب‌حال نويسي

4 - نويسنده‌ي كتاب سياحت نامه‌ي ابراهيم‌بيگ چه مسائلي را به رشته‌ي تحرير درآورده است ؟

5 – نام روزنامه‌هاي محمدتقي بهار را بنويسيد.

6 – بهار در سرودن كدام قالب شعري شهرت داشت ؟

7 – بهار قالب قصيده را به كدام سبك شعري مي‌سرود ؟

الف – عراقي          ب – خراساني            ج – هندي           د – بازگشت ادبي

8 - جان‌مايه و درون‌مايه اشعار بهار را بنويسيد.

9 – شعر « مرغ گرفتار» بهار در كدام قالب سروده شده است ؟

10 - شعر « مرغ گرفتار» بهار گواه عشق و اشتياق او به چيست ؟

11 – شاعر آزادي لقب كدام شاعر است ؟

  o  درس بيستم:

1 – « حكيم و شاعر و جهان‌گرد ايراني كه در حدود چهل سالگي از خواب غفلت بيدار شد» شرح زندگي كدام شاعر ايراني است ؟

2 – سفرهاي ناصرخسرو چند سال به طول انجاميد ؟

3 – سفرنامه ناصرخسرو در بردارنده چه مطالبي است ؟

4 - ويژگي‌هاي نثر كتاب سفرنامه ناصرخسرو را بنويسيد.

5 – يك اثر معروف ناصرخسرو را بنويسيد.

6 - « پرستو در قاف» اثر كيست ؟

  o   درس بيست و سوم:

1 – شاعر و متفكر بزرگ پاكستاني كيست ؟

2 – كدام شاعر فارسي زبان پاكستاني در استقلال آن كشور نقش مهمي داشت ؟

3 – ديوان « نواي كوهسار» اثر كدام شاعر معاصر افغاني است ؟

4 – چرا گل لاله يا شقايق نعماني به لاله داغدار معروف است ؟

5 – گل لاله در ادبيات فارسي نماد چه چيزهايي است ؟

6 – در شعر « لاله‌ي آزاد» محمدابراهيم صفا چه صفتي به لاله داده شده است ؟

   درس بيست و چهارم

1 – شعر « تا هست عالمي تا هست آدمي» اثر كيست ؟ و در چه قالبي سروده شده است ؟

2 - شعر « تا هست عالمي تا هست آدمي» زبان حال چه كساني است ؟

بخش دوم:

درآمدها (1)

   o  درس اول:   

1 – ادبيات چيست ؟

2 – در آثار ادبي نويسنده و شاعر مي‌كوشد چه چيزهايي را بيان كند ؟

3 - وظيفه‌ي ما در قبال آثار بزرگ گذشتگان چيست ؟

   o  فصل اول:

1 – گذشتگان ما آثار ادبي را بر اساس ................ تقسيم‌بندي مي‌كردند.

2 – به غير از قصيده و غزل قالب‌هاي رباعي، دوبيتي، مثنوي و ... برچه اساس نامگذاري شده‌اند ؟

الف – شكل ظاهري    ب – محتوا و مضمون      ج - شيوه‌ي نگارش آن‌ها   د – محتوا و شكل ظاهري

3 – آثار نثر فارسي برچه پايه‌اي نامگذاري شده‌اند ؟

الف– صورت و شكل ظاهري   ب– انديشه و محتوا   ج- شيوه‌ي نگارش آن‌ها   د– محتوا و شكل ظاهري

4 – در ادبيات جهان، آثار ادبي براساس انديشه و محتوا به چهار نوع ........ ، ............ ، ........... و ........ تقسيم‌بندي شده‌اند.

    o  درس چهارم:

1 – ادبيات نمايشي را تعريف كنيد.

2 – ادبيات نمايشي در گذشته بيشتر در كدام كشورها رايج بوده است ؟

3 – موضوع اصلي ادبيات نمايشي چيست ؟

4 - وظيفه‌ي اساسي ادبيات نمايشي كدام است ؟

5 – ادبيات نمايشي در غرب به چند دسته تقسيم مي‌شود ؟

6 – تراژدي چيست ؟

7 – كمدي را تعريف كنيد.

8 – درام چيست ؟

9 - درون‌مايه و محتواي نمايشنامه‌ها چه مي‌تواند باشد ؟

10 – در ايران سابقه‌ي نمايش به شيوه‌ي امروزي به چه زماني مي‌رسد ؟

11 – يك نوع هنر ديني و نمايش مذهبي در ايران را نام ببريد .

12 – انواع ادبيات نمايشي در ايران را نام ببريد .

 

 

   o  فصل دوم:

1 - قديمي‌ترين و محبوب‌ترين و در عين حال رايج‌ترين نوع ادبي در ميان ملت‌ها چيست ؟

2 – چرا ادبيات داستاني را هنري‌ترين نوع ادبيات مردمي ناميده‌اند ؟

3 - مقصود از هدف متعالي در ادبيات داستاني ما چيست ؟

4 – چند اثر داستاني ايراني را نام ببريد.

   o  فصل سوم:

1 – ادبيات پايداري يا ادب مقاومت را تعريف كنيد.

2 – هنگامي كه يك ملت به مبارزه با عوامل استبداد داخلي يا تجاوز بيگانگان برمي‌خيزد از چه نوشته‌هايي بهره مي‌گيرد ؟

3 - اصلي‌ترين مسائل ادبيات پايداري را نام ببريد.

4 – بهترين نمونه‌هاي ادبيات پايداري را نام ببريد.

    o  فصل چهارم:

1 – ادبيات هر ملت بازتاب چه عواملي است ؟

2 - مطالعه‌ي آثار ادبي جهان چه چيزهايي را آشكار مي‌كند ؟

3 – مترجمان آثار برجسته‌ي ادبي جهاني ما را با چه چيزهايي آشنا مي‌سازد ؟

پايان ترم اول

 


   o  فصل پنجم:

1 – ادبيات غنايي را تعريف كنيد.

2 - كلمه‌ي غنايي در لغت به چه معناست ؟

3 – ادبيات غنايي چه موضوعاتي را دربر مي‌گيرد ؟

4 – بخش عمده‌ي ادبيات ما را چه نوع شعري دربر مي‌گيرد ؟

الف – غنايي             ب – پايداري                   ج – حماسي                  د – نمايشي

5 – نام دو تن از شاعراني را كه در حوزه‌ي ادبيات غنايي شعر سروده‌اند نام ببريد.

6 – كدام شاعران قصيده‌سرا شعرشان در حوزه‌ي ادبيات غنايي قرار مي‌گيرد ؟

    o  درس چهاردهم:

1 – انواع ادبيات تعليمي را نام ببريد.

2 – دو اثر در حوزه‌ي ادبيات تعليمي نام ببريد.

3 – دو اثر را كه موضوع آن‌ها آموزش مسائل و تعليم علوم مختلف است نام ببريد.

4 – ادبيات تعليمي نوع اول را تعريف كنيد.

5 – ادبيات تعليمي نوع دوم را تعريف كنيد.

6 – ادبيات تعليمي را تعريف كنيد.

 

   o  فصل ششم:

1 – بالاترين و والاترين عنصري كه در موجوديت هر جامعه دخالت اساسي دارد ............... آن جامعه است.

2 – اگر فرهنگ جامعه‌اي وابسته به فرهنگ مخالف باشد، چه روي خواهد داد ؟

3 – انسان علاوه بر نيازهاي مادي و جهاني چه نيازهاي ديگري دارد ؟

4 – انس و الفت انسان با هنر و آثار هنري برخاسته از حس ........... و ............. اوست.

5- هنر آدمي را به شناخت چه چيزي فرا مي‌خواند ؟

6 – از جمله هنرهايي كه با تكيه بر فرهنگ غني اسلامي در ايران رشد يافته است ........... و ........... است.

   o   فصل هفتم:

1 – زبان در عصر مشروطه چه ويژگي‌هايي مي‌يابد ؟

2 – مضمون آثار ادبي در عصر مشروطه چيست ؟

3 – طنز و نقد سياسي و اجتماعي در عصر مشروطه در آثار چه كساني ديده مي‌شود ؟

4 – در دوره‌ي مشروطه نمايش‌نامه نويسي به تقليد از چه كساني پديد مي‌آيد ؟

 

 o فصل هشتم:

1 – سفرنامه را تعريف كنيد.

2 - زندگي‌نامه را تعريف كنيد.

3 - حسب‌حال نويسي چيست ؟

4 - سفرنامه‌ها دربردارنده‌ي چه اطلاعاتي است ؟

5 - زندگي‌نامه‌ها چه اطلاعاتي به ما مي‌دهند ؟

o فصل نهم:

1 - حوزه‌ي گسترش زبان فارسي از گذشته تا كجاها امتدا داشت ؟

2 – چه عاملي موجب شد ارتباط زبان فارسي شبه قاره‌ي هند با زبان فارسي ايران قطع شود ؟

3 – نام چند تن از شاعران ادبيات فارسي برون مرزي را نام ببريد.

 

 


بخش سوم:

 

بياموزيم ‌ها:

 o بياموزيم (1)

1 – قافيه را تعريف كنيد.

2 – رديف چيست ؟

3 – در بيت زير قافيه و رديف را مشخص كنيد.

       - چو يك ماه شد همچو يك سال بود                      برش چون بر رستم زال بود

4 – سجع را تعريف كنيد.

5 – در جمله‌ي زير سجع را مشخص كنيد.

     - نه هر كه به قامت مهتر به قيمت بهتر.

6 - آرايه‌ي تضاد چيست ؟

7 – تضاد را در جمله‌ي زير تعيين كنيد.

   - چه جاي شكر و شكايت ز نقش بيش و كم است.

8 – اركان تشبيه را نام ببريد.

9 – در جمله‌ي زير اركان تشبيه را مشخص كنيد.

    - تنش چون بيد لرزان است.

10- تشخيص يا جان‌بخشي به اشيا يعني چه ؟

11 – در مثال زير تشخيص را تعيين كنيد.

    - ابر مي‌گريد و مي‌خندد از آن گريه چمن

12 – نماد يا نشانه را با ذكر مثال تعريف كنيد.

13 - ضرب‌المثل را با يك مثال تعريف كنيد.

14 - لطيفه‌ي ادبي چيست ؟

15 – قالب قطعه را با ذكر مضمون آن تعريف كنيد.

16 – قالب مثنوي را تعريف كنيد.

17 – قالب مثنوي مناسب چه مطالبي است ؟

18 – غزل را تعريف كنيد.

19 – قصيده را تعريف كنيد.

20 – تفاوت غزل و قصيده را بنويسيد.

21 – موضوع قصيده غالباً چيست ؟

 o بياموزيم (2)

1 – استعاره را تعريف كنيد.

2 – يك مثال براي حذف مشبه ‌به بنويسيد.

3 – يك مثال براي حذف مشبه‌ بنويسيد.

4 – در بيت زير استعاره را پيدا كنيد.

   - شر كه آن ديد دشنه باز گشاد            پيش آن خاك تشنه رفت چو باد

  o  بياموزيم (3)

1 – تمثيل را تعريف كنيد.

2 – مولوي براي بيان مطالب اخلاقي و عرفاني خود از ............... بسيار بهره گرفته است.

3 - تمثيل‌هاي مولوي بيشتر چه هستند ؟

4 – در درس طوطي و بقال چه مسائلي مورد نقد و سرزنش واقع شده است ؟

  o  بياموزيم (4)

1 - آرايه‌ي مراعات نظير را تعريف كنيد.

2 – در بيت زير آرايه‌ي مراعات نظير را مشخص كنيد.

   - ارغوان جام عقيقي به سمن خواهد داد               چشم نرگس به شقايق نگران خواهد شد

3 – در چه صورت آرايه‌ي مراعات نظير به زيبايي و گيرايي شعر مي‌افزايد ؟

  o   بياموزيم (5)

1 – شعرنو يا نيمايي را تعريف كنيد.

2 – نام دو تن از شاعراني را كه در حوزه‌ي شعرنو شعر سروده‌اند نام ببريد.

o  بياموزيم (6)

1 - قطعه‌ي ادبي را تعريف كنيد.

2 – نثر شاعرانه را تعريف كنيد.

پايان ترم اول

 


   o  بياموزيم (7)

1 – قالب چهارپاره را تعريف كنيد.

2 – نام ديگر قالب چهارپاره چيست ؟

3 – چهارپاره از چه زماني در ايران ابداع شد ؟

4 – موضوع چهارپاره‌ها چيست ؟

5 – دو تن از چهارپاره سرايان را نام ببريد.

o  بياموزيم (8)

1 – قالب غزل براي بيان چه موضوعاتي است ؟

2 – در چه دوره‌اي غزل بر اثر تحولات سياسي و اجتماعي رنگ و بوي اجتماعي به خود گرفت ؟

3 – دوتن از شاعران غزل اجتماعي را نام ببريد.

4 – غزل اجتماعي را تعريف كنيد.

5 – شاعران غزل اجتماعي به جاي سخن گفتن از عشق و تغزلات سنتي چه مسائلي را بيان كردند ؟