پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی3نظری ( رياضي و تجربي )
2- پيشنهاد مي كند كه سپاهياني از زابل بياورد كه با هم بجنگند و اسفنديار كه خواهان جنگ و خون ريزي است به آرزوي خود برسد . و همچنين ص 63 سطر دوم و سوم
3- الف كنايه در مصراع دوم بيت سوم. ب) تضاد واستعاره در بيت پانزدهم . مبالغه در بيت شانزدهم و…
4- كوشش و اصرار
5- زال در كودكي به وسيله ي سيمرغ پرورش يافته است…
6- الف ) زمينه ي داستاني دارد .ب) جنبه ي قهرماني دارد ج) خرق عادت در ان ديده مي شود(رويين تني اسفنديار و حضور سيمرغ)د) تا حدودي جنبه ي ملي دارد.
درس سوم ص 21
1-صفحه ي 16 سطر 13 و14 همچنين صفحه ي 17 دو سطر آخر و …
2- شخصي حراف ، چاپلوس ، حسود و نوكر صفت
3-الف لحن خشن رضا شاهي كه بيشتر حالت محاوره اي دارد ب) لحن سنگين و با وقار و ادبي كمال الملك ج) زبان معيار (توضيحات نويسنده در متن)
4- صفحه ي 17 سطر 10 تا 15 صفحه ي 15 سطر 16 تا 18
5- تابلوي خود را از روي بوم برداشت و بر زمين گذاشت اين كار نشانه ي تواضع در مقابل افراد شايسته و گمنام و ارزش نهادن به هنر و هنرمندي ديگران است.
درس چهارم ص 37
1-صفحه ي 28 سطر 11 تا پايان بند
2- به علت انس و دلبستگي بيش از حد به گاو و چون گاوش همه ي زندگي اش است و نمي خواهد كه باور كند.
3-از خود بيگانگي كه موجب گريز از واقعيت مي شود – جهل و فقر – نا بساماني هاي اجتماعي – زندگي درد بار روستاييان.
4- در داستان نظامي عروضي بزرگ زاده اي را مي بينيم كه به علت بيماري مغزي (ماليخوليا) خود را گاو مي پنداشت كه بوعلي سينا با ابتكار خود او را مداوا نمود ، اما در اين داستان شخصي را مي يابيم كه با از دست دادن همه ي سر مايه ي خود ، خود را گاو مي پنداشت و در نهايت به مرگش منتهي شد.
درس پنجم ص 45
1- گل دسته ها ( 1- مناره ها 2- بچه ها) فلك ( 1- آسمان 2- نوعي ابزار تنبيه )
2- لحن داستان كودكانه است ، از طريق گفته هاي كودكانه به طرح موضوع اصلي پرداخته است البته براي شخصيت هاي ديگر نيز لحن ويژه اي به كار برده است.
3- بله زيرا مواردي چون فلك، مناره ، پله ، مي توانندمفاهيم رشد ، كمال و عروج را القا كنند و اين دو مي توانند نماد كساني باشند كه مي خواهند به رشد و تعالي برسند . و مدرسه مي تواند نماد جامعه باشد . از طرفي نمايانگر مفاهيمي چون محروميت هاي اجتماعي ، وجود محدوديت هاي جامعه ، قوانين سليقه اي نيز هست.
4- اصغر نماد افراد پر ادعا اما در عمل ناتوان و ترسو و متكي به ديگران . راوي فردي كنجكاو و جستجوگر و بي باك است . (قهرمانان با توجه به موقعيت سني و اجتماعي خود ، داراي صداقت كودكانه و همان شيطنت هاي زمان تحصيل كه نويسنده توانسته است شخصيت آن ها را به طور كامل در ذهن بگنجاند)
5- از اصل غافل گيري استفاده نموده و مستقيما وارد اصل ماجرا شده است و همچنين به كار گيري ايهام لطيف در عنوان درس به زيبايي آن افزوده است.
درس ششم ص 53
1- من فرزند و شاگرد اين پدرو تربيت شده و تابع او هستم بنابر اين من هم چون او اين هديه ها را نمي پذيرم.
2- شبهه ناك بودن اموال( يقين نداشت كه آن اموال حلال است يا نه)
3- من بايد در قيامت براي آن هدايا پاسخگو باشم.
4- قناعت ، بلند همتي ، شجاعت ، حق گويي ، تربيت صحيح و…
5- الف) به كار بردن متمم بعد از فعل (صفحه ي 49 آغاز سطر دوم ) ب) به كار بردن افعال فراوان (51 بند آخر) ج) ايجاز( صفحه ي 50 سطر اول بند دوم ) وجود لغات و تركيبات عربي ، حذف به قرينه و….
درس هفتم ص 57
1-براي نمايش هنر نويسندگي بيهقي و پيوستگي مطالب آن.
2- سر و لباس و وضع ظاهر و طرز رفتار آنان.
3- الف ) محبو بيت حسنك ب) بد جنسي دشمنان او ج) استفاده از اوباش در موقعيت هاي مختلف.
4- تا بر نشاط و رغبت خوانندگان بيفزايد و به آنها پند و اندرز دهد.
درس هشتم ص70
1- صفحه ي 70 بند اول و دوم
2- بله ، زيرا لحني حماسي دارد و به مبارزه دعوت مي كند البته زمينه هاي حماسه در آن چندان مشهود نيست اما وجود بعضي زمينه ها را در آن نمي توان انكار كرد : خرق عادت، قهرماني، ملي (امت اسلامي) اماعنصر داستاني آن مشهود نيست .
3- الف ) موسي= حضرت امام ب) فرعونيان و قبطيان = اسرائيلي ها و صهيونيست ها
4- چهره ي پير (حبيب بن مظاهر و جناده ) جوان( حضرت قاسم بن الحسن (ع)- عمروبن جناده)
5- بيت اول « خار و خاره » جناس بيت ششم تلميح و…
درس نهم ص 79
1 – آن ها داراي روحيه ي ايثار ، شجاعت ، مقاومت، صميميت ، مهرباني و …هستند.
2- شجاعت ، آرامش استواري ، مردانگي ، مظلوميت ، اعتماد به نفس
3- پاتك: ضد حمله براي پس گرفتن خاك و يا ضربه زدن پس از هجوم دشمن. انهدام نيرو: عمليات براي از بين بردن امكانات نظامي و انساني دشمن .عمل كردن : الف) حمله كردن ب) منفجر شدن ابزار انفجاري.
4- سر مشق گرفتن نيرو هاي مقاوم و استوار از يكديگر.
5- دو مرغ رها ، دو صف يا كريم
6- تا رو شني نگاه جانباز را برتر از آفتاب نشان دهد .
7- يك سبد اينجا واحد شمارش و به مفهوم انبوهي و فراواني است. نور و رو شنايي فراوان و بسيار زياد، نور معنويت ، بصيرت.
درس دهم ص 88
1- زيرا امري خدايي و مظهر پاكي و روشنايي است.
2- عزت و كمال ، شكوه و نعمت هاي جواني
3- جواني ، انسان
درس بازدهم ص97
1- كسب درآمد بيشتر
2- زاويه ديد = سوم شخص (داناي كل) درون مايه= آزمندي و حرص اوج داستان = پايان داستان
3- الف) ققنوس عطار: در هندوستان است. ققنوس اين داستان :در عربستان است.
ب) ققنوس عطار: آواز خوان است. ققنوس اين داستان: اين ويژگي را ندارد.
پ) ققنوس عطار: مظهر انسان است. ققنوس اين داستان: مظهر هويت ملت هاست.
ت)ققنوس عطار: دست نيافتني است. ققنوس اين داستان: دست يافتني است.
اما هردو ققنوس ويژگي هاي مشتركي دارند از جمله: هردو مرگ يكسان دارند و هردو موجودي يگانه و تنها هستند. ديگر اينكه هردو موجودي افسانه هستند.
4- خدا به انسان مي گويد :/ شفايت مي دهم /از اين رو كه آسيبت مي رسانم / دوستت دارم/ از اين رو كه مكافاتت مي كنم.
5- آنهايي كه حقيقت را ناديده مي گيرند و قصد دارند آن را پنهان كنند.
 سلامی چو بوی خوش آشنایی                    بدان مردم ِِدیده ی روشنایی
	    سلامی چو بوی خوش آشنایی                    بدان مردم ِِدیده ی روشنایی