نمونه سوالات ادبیات سال سوم تجربی و ریاضی 1
کته 2 |
1) آتش توپخانه از شدت بيشتري برخوردار بود |
2- كدام جمله از نظر نگارشي غلط است ؟ |
1) كودكي به تالاسمي مبتلاشده بود و از كم خوني قابل توجهي برخوردار بود |
نکته 3 |
1) بي شك قطره قطره باران و دانه دانه ي برف از ابرهاي آسمان فرو مي ريزند |
2- كدام گزينه از نظر نگارشي درست تر است ؟ |
1) بايد سخني مي گفت |
نکته 4 |
1) منكر بي قياس |
2- كدام گزينه از نظر نگارشي بدون اشكال است ؟ |
1) خانم مديره |
نکته 5 |
1) بازرسين گزارش ها را مطالعه كردند |
2- به كار بردن كدام كلمه در نگارش فارسي نادرست است ؟ |
1) اتّفاقات |
نکته 6 |
1) هماي سعادت بر قله ي رفيع سعي و تكاپو آشيان گزيد |
2- ارزش ادبي كدام گزينه بالاتر است ؟ |
1) او پرده ي وهم را مي درد تا حقيقت را چون آفتاب بنگرد |
نکته 7 |
1) هر كدام از ميهمانان كه وارد شد در جايش نشست |
2- كدام گزينه از نظر نگارشي درست است ؟ |
1) اگر چه بارها گفته ام ولي باز هم مي گويم |
نكته هاي درس ادبيات سوم انساني
نكته ها: |
نکته 13 |
1) آغازي – آغازي |
2- در كدام گزينه جاي تكيه درست آمده است ؟ |
1) نرفت = آغازي |
نکته 14 |
1) پاياني – پاياني –آغازي – پاياني |
2- كدام هجا در فعل هاي ” شكست – آوردم – نرفتند – مي گويند “ به ترتيب داراي تكيه است؟ |
1) آغازي – قبل از آخر- پاياني – پاياني |
نکته 15 |
1) آهنگ |
2- كدام گزينه در مورد درنگ نادرست است ؟ |
1) درنگ بر دو قسم است ميان واژه اي و پايان واژه اي |
نکته 16 |
1) مُـ |ء| ثّر = مؤثّر |
2- شكل همزه در كدام گزينه نادرست است ؟ |
1) لئامت |
نکته 17 |
1) از پليدي ، نامسلماني اين ها بايد كشيد |
2- تمام گزينه ها به جز گزينه ي ......از نظر مطابقت با فعل درست است ؟ |
1) من با برادرم به مدرسه مي رويم |
نکته 18 |
1) در زمان قديم مرد تنگدستي در سرزمين هاي دور با وضع پريشاني زندگي مي كرد . |
2- كدام گزينه نادرست است ؟ |
1) هر يك از شاعران ايران مثل ستاره اي در آسمان ادب فارسي مي درخشند |
نکته 19 |
1) دو فعل |
2- بيت زير چند جمله است و فعل ها به چه قرينه اي حذف شده اند ؟ “ تو مو بيني و مجنون پيچش مو تو ابرو او اشارت هاي ابرو “ |
1) چهار جمله – لفظي |
نكته هاي درس ادبيات سوم انساني
نكته ها: |
نکته 25 |
1) چاره گري |
2- نوع صامت هاي ميانجي كلمات ” دانايان – پختگي – ترشيجات – بچگانه “ در كدام گزينه آمده است ؟ |
1) يـ ، گـ ، ج ، گـ |
نکته 26 |
1) قبادان |
2- پسوند ” ان “ در كدام گزينه نشانه ي صفت فاعلي نيست ؟ |
1) جانان |
نکته 27 |
1) كردن |
2- ” ي“ در پايان كدام گزينه فعل نيست ؟ |
1) تو چنين خانه كن و دل شكن اي باد خزان / گر خود انصاف كني مستحق نفريني |
نکته 28 |
1) نقلي |
2- با توجه به بيت زير كدام گزينه غلط است ؟ |
1) ببريدند =فعل ماضي |
نکته 29 |
1) ماضي استمراري |
2- در بيت زير كدام يك از افعال به كار نرفته است ؟ |
1) ماضي التزامي |
نکته 30 |
1) بسوزند چوب درختان بي بر |
2- واژه ي ” شدي “ در بيت زير چه نوع فعلي است ؟ |
1) ماضي ساده |
نکته 31 |
1) ناگذرا – ناگذرا – گذرا – ناگذرا |
2- در كدام گزينه فعل دو وجهي آمده است ؟ |
1) ريخت |
نكته هاي درس ادبيات سوم انساني
نكته ها: |
نکته 37 |
1) كاشتن |
2- بيت زير جمله ي چند جزئي است ؟ |
1) چهار جزئي با مفعول و متمم |
نکته 38 |
1) جنگيد |
2- كدام جمله دو جزئي است ؟ |
1) باغبان نهال را در باغ كاشت |
نکته 39 |
1) سه جزئي با مفعول |
2- دركدام گزينه جمله سه جزئي نيامده است ؟ |
1) پرچم علم ودانش را برافرازيم |
نکته 40 |
1)به يادخم ابروي گل رخان/بكش جام در بزم مي خوارها |
2- مفعول ها در بيت زير كدامند ؟ |
1) آدمي – سبكساري |
نکته 41 |
1) خشك آمد كشتگاه من |
2- در كدام گزينه به جاي مسند ، متمم آمده است؟ |
1) چنگيز از ريختن خون بيگناهان سير نشد |
نکته 42 |
1) چهار |
2- در بيت زير كدام واژه ” مسند “ نيست ؟ |
1) خوار |
نکته 43 |
1) چهارجزئي دومسندي |
2- تعداد اجزاي جملات در كدام گزينه با بقيه متفاوت است ؟ |
1) كوشش بسيار نامد سودمند |
نكته هاي درس ادبيات سوم انساني
نكته ها: |
نکته 49 |
1) چه فرهادها مرده در كوه ها ! |
2- با توجه به بيت زير ”چه “ از نظر دستوري چيست ؟ |
1) صفت تعجبي |
نکته 50 |
1) ايشان استاد ادبيات بودند |
2- در كدام گزينه ” شاخص “ نيست ؟ |
1) استاد شهريار از برجسته ترين شاعران غزل سراي معاصر است |
نکته 51 |
1) ضمير |
2- نوع ” ي “ در عبارت :” نگه كنيد كه قانعي و طامعي به مردم چه رساند !“ چيست ؟ |
1)نسبت |
نکته 52 |
1) تركيب وصفي |
2- ” حيوان “ در بيت زير چه نقشي دارد ؟ |
1)متمم |
نکته 53 |
1) پاي طبيعت |
2- كدام گزينه اضافه ي استعاري است ؟ |
1) فراش باد صبا |
نکته 54 |
1) اضافي – وصفي – اضافي – وصفي |
2- دركدام مصراع صفت بياني جانشين اسم نيست ؟ |
1) نبيند مدعي جز خويشتن را |
نکته 55 |
1) خويش = مضاف اليه |
2- كلمات :” جان و جوانان و پند “ در بيت زير به ترتيب چه نقشي دارند ؟ |
1) ندايي – نهادي – مفعولي |
نكته هاي درس ادبيات سوم انساني
نكته ها: |
نکته 61 |
1) آزاد سرويستاني – ابو طاهر طرسوسي – منثور |
2- كدام گزينه در باره ي حمزه نامه يا رموز حمزه صادق نيست ؟ |
1) اثر آزاد سرويستاني است |
نکته 62 |
1) غنايي –قصيده – غنايي |
2- عرفان و اصطلاحات صوفيه با پيش گامي كدام شاعر و در چه قرني به حوزه ي غزل راه يافت؟ |
1) رودكي – چهارم |
نکته 63 |
1) انوري – عبيد زاكاني |
2- همه ي شاعران زير به جز ........در سرودن حبسيّه شهرت داشته اند ؟ |
1) مسعود سعد سلمان |
نکته 64 |
1) بختيار نامه |
2- براي پُر كردن جاهاي خالي جمله ي زير كدام گزينه مناسب است ؟ |
1) منثور – غنايي –دقايقي مروزي |
نکته 65 |
1) پروين اعتصامي |
2- در هر گزينه به جز گزينه ي .....نام يكي از مشهورترين مقلدان خسروشيرين آمده است ؟ |
1) عرفي شيرازي |
نکته 66 |
1) از خيال و انديشه هاي دور سرشار است |
2- در شعر بيدل دهلوي منظور از بيت زير چيست؟ |
1) ناپايداري وجودهاي عاريتي و عارضي |
نکته 67 |
1) الفيه ي ابن مالك |
2- موضوع كدام كتاب درست معرفي نشده است ؟ |
1) الفيه ي ابن مالك در صرف و نحو عربي |
نكته هاي درس ادبيات سوم انساني
نكته ها: |
نکته 73 |
1) دوره ي اول |
2- در كدام دوره از عصر نيمايي نشريه هاي ادبي چون ” روزگار نو – پيام نو و مجله سخن كه در آن جز نقد وتحليل آثار متجددان و وفاداران به سنت شعري گذشته چاپ مي شد منتشر شدند؟ |
1) اول |
نکته 74 |
1) سهراب سپهري |
2- شعر ” خوان هشتم “ سروده ي .......كه با زبان روايي ، حماسي و با ويژگي هاي سبك ..... پايان غم انگيز كشته شدن رستم و رخش را باز مي گويد ، از مجموعه شعر .... .وي انتخاب شده است . |
1) اخوان – خراساني – در حياط كوچك پاييز در زندان |
نکته 75 |