2466 – کداميک از کتابهاي زير اثري منظوم است؟

1) سفرنامه ناصرخسرو
2) قابوسنامه عنصرالمعالي
3) مرزبان نامه وراويني
4) اسکندرنامه نظامي

 

2420 – در بيت «بياموزمت کيمياي سعادت / ز هم صحبت بد جدايي، جدايي» ضمير متصل(ت) چه نقشي دارد؟ (ک.ف.آ)
1) مُسندي
2) مفعولي
3) متممي
4) اضافي

 

2430 – همه گزينه ها به جز گزينه ...... مفهوم کنايي دارند؟ (ک.ف.آ)

1) کُمِيتش لنگ بود.
2) سپر انداختن
3) در انتظار غبار بي سوار نشستن
4) دور خواهم شد از اين خاک غريب

 

درس هفدهم:
«داروگ/ انتظار»
2433- نيما، در سفر زير از چه سخن مي گويد و منتظر چيست؟ « خشك آمد كشتگاه من / در وجود او كشت همسايه / قاصد روزان ابري، داروگ ، كي مي رسد باران؟»
1)اتمام خوشايند فصل برداشت محصول، فرصتي براي كاشت مجدد.
2)دستيابي به محصول ارزشمند و بي آفت – فرصت استفاده از محصول.
3)استبداد حاكم بر جامعه ي خويش – آينده اي روشن.
4)قحطي و قهر و غضب الهي با ظالمان – روزگار خوش گذشته.

 

2434- در كدام بيت، آرايه ي متناقض نما (پارادوكس) موجود است؟ (سراسري 82)

1.اي يوسف خوش نام ما، خوش ميروي بر بام ما اي در شكسته جام ما، اي بردريده دام ما
2.شب رفت صبوح آمد، غم رفت فتوح آمد خورشيد درخشان شد تا باد چنين بادا
3.آسايش دو گيتي تفسير اين دوحرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
4.خوبان پارسي گو بخشندگان عمرند ساقي بده بشارت رندان پارسا را

 

2438- كدام بيت، عنوان يكي از آثار طاهره صفارزاده را تداعي مي كند؟ (سراسري 83)

1)حق شب قدر است در شب ها نهان / تا كند جان هر شبي را امتحان
2)درنيابد حال پخته هيچ خام / پس سخن كوتاه بايد والسلام
3)چون مزاج آدمي گل خوار شد / زرد و بدرنگ و سقيم و خوار شد.
4)شد حسام الدين كه نور انجم است / طالب آغاز سفر پنجم است.

 

2439- چه كساني، به ترتيب منظومه هاي «سراب، سايه ي عمر، سرودرگبار، شبخواني» را سرده اند؟

1.عليرضا قزده – سهراب سپهري – قيصر امين پور – اخوان ثالث
2.هوشنگ ابتهاج – رهي معيري – موسوي گرمارودي – شفيعي كوكني
3.مهرداد اوستا – هوشنگ ابتهاج – اخوان ثالث – نيما يوشيج
4.مهرداد اوستا – رهي معيري – هوشنگ ابتهاج – شفيعي كوكني

 

2442- در شعر «و جدار دنده هاي ني به ديوار اتاقم زد از خشكيش مي تركد / چون دل ياران كه در هجران ياران» مشبه به كدام پاسخ است؟
1)دل ياران
2)هجران ياران
3)ديوار اتاق
4)دنده هاي ني

 

2452 – مجموعه «سروده رگبار» و «عبور» سروده کيست؟ (سراسري 81)

1) حميد سبزواري
2) سلمان هراتي
3) شمس کسمايي
4) موسوي گرمارودي

 

2453- نظامي در کدام بيت، مانند منظومه هاي زير، به آرايه ي «فتبارک الله احسن الخالقين» اشاره کرده است؟ (سراسري 83)
«خجسته باد نام خداوند / که نيکوترين آفريدگاران است / و نام تو / که نيکوترين آفريدگاني»

1) بر صورت من ز روي هستي / آرايش آفرين تو هستي
2) اي هست کن اساس هستي / کوته ز درت درازدستي
3) اي مقصد همت بلندان / مقصود دل نيازمندان
4) بي ياد تو ام نفس نبايد / با ياد تو ياد کس نبايد

 

2461 – با توجه به مفهوم شعر«به کجا چنين شتابان / گَوَن از نسيم پرسيد / دل من گرفته زين جا / هوس سفر نداري / ز غبار اين بيابان؟ / همه آرزويم اما / چه کنم که بسته پايم ...» کدام گزينه نادرست است؟ (ک.ف.آ)
1) شرايط حاکم بر جامعه حاکي از استبداد است.
2) کساني که به خاک و زمين وابسته اند و در عين حال آرزوي رهايي دارند.
3) کساني که وابستگي ندارند آزاد هستند.
4) افرادي در زندان با شرايط بدي زندگي مي کنند.

 

 

درس نوزدهم:
«حديث جواني / در کوچه سار شب»
2463 – با توجه به ادبيات، کدام دو بيت با هم، ارتباط معنايي دارد؟ ( سراسري 80)

1) سر گرگ بايد هم اول بريد نه چون گوسفندان مردم دريد
2) بسوزند چوب درختان بي بر سزا خود همين است مر بي بَري را
3) از جام عافيت، مي نابي نخورده ام وز شاخ آرزو، گل عيش نچيده ام
4) نه سايه دارم و نه بر، بيفکنندم و سزاست اگر نه بر درخت تَر کسي تبر نمي زند

 

2466 – کدام گزينه از حکايت زير دريافت نمي شود؟ «ذوالنون پادشاهي را گفت: «فلان عامل که فرستاده اي به فلان ولايت، بر رعيت درازدستي مي کند.» گفت: «روزي سزاي او بدهم.» گفت: «بلي روزي سزاي او بدهي که مال از رعيت تمام ستده باشد، پس به زجر و مصادره از وي ستاني و در خزينه نهي، درويش و رعيت را چه سود دارد؟» (سراسري 82)
1) تأخير در مجازات حاکمان ستمگر، سبب تضييع حقوق صاحبان حق است.
2) مجازات و مصادره ي اموال حاکمان ظالم، براي اجراي عدالت، لازم و کافي است.
3) مصادره ي اموال حاکمان غارتگر، به نفع خزانه ي پادشاه، نوعي مشارکت پادشاه در
غارت مال مردم است.
4) مجازات حاکمان متجاوز به حقوق مردم بدون بازگرداندن اموال مردم به خودشان،
نوعي بي عدالتي است.

 

2467 – در کدام مصراع کلمه ي «اگر» به قرينه معنوي حذف شده است؟ (آزاد 82)

1) چه چشم پاسخ است از اين دريچه هاي بسته ات
2) درين سراي بي کسي، کسي به در نمي زند
3) نه سايه دارم و نه بَر، بيفکنندم و سزاست
4) دريغ کز شبي چنين سپيده سر نمي زند

 

2475 – شاعر دو بيت «با ياد رنگ و بوي تو اي نوبهار عشق / همچون بنفشه سر به گريبان کشيده ام» از چه آرايه اي استفاده کرده است؟ (آزاد 83)

1) تضاد
2) متناقض نما
3) ايهام
4) اغراق

 

2481 – بيت « نه سايه دارم و نه بر، بيفکنندم و سزاست / اگرنه بر درخت تر کسي تبر نمي زند» چند جمله است؟ (ک.ف.آ)
1) پنج
2) چهار
3) سه
4) شش

 

2490 – در مصرع «يکي ز شب گرفتگان چراغ بر نمي کند» به چه امري اشاره شده است؟ (ک.ف.آ)

1) در اين شب تار، کسي چراغ روشن نمي کند.
2) در اين غفلت، کسي را راهنمايي نمي کند.
3) در اين ظلمت اختناق، کسي به فکر آزادي نيست.
4) در اين اسارت، کسي به فکر خدا نيست.

 

 

درس بيستم: «سفرنامه / ... به سوي تخت جمشيد»
2494 – در کدام گزينه، غلط املايي هست؟ (سراسري 80)

1) به محض ورود به اين محوطه، دو نقش از اين هياکل غول آسا توجه مرا جلب کرد.
2) لباس من طوري قالب بدنش درآمد که گويي درزي ِ ازل به قامت ايشان دوخته بود.
3) در برابر انعطاف خالصانه اي، تواضعي مضاعف از خود بروز مي داد.
4) توصيه مي کرد خود را به تفکر و تعمل و استنباط عادت دهند.

 

2496 – عبارت «برنامه اش اين بود که هرگاه در هتل جاي مي گرفت يا بر خانواده اي وارد مي شد، خواهش مي کرد که غذاي او را به اتاقش ببرند و از وي نخواهند که بر سر
سفره عمومي حاضر شود». به کدام عادت فردي مذموم اشاره شده است؟ (ک.ف.آ)

1) برتري جويي
2) مردم گريزي
3) پرخوري
4) تن پروري

 

2500 – در کدام عبارت، مطابق نگارش امروز اشکالي ديده مي شود؟ (ک.ف.آ)

1) خوراک نوعاً عبارت بود از برنج با فلفل که با روغن پخته بودند.
2) مراکز صيد مرواريد بين جزيره کيش و بحرين واقع شده است.
3) فقها و دراويش هم از گوشه و کنار در آنجا گرد آمده بودند.
4) چندين بار شعر را تکرار کردند چنانکه من از دهانشان فرا گرفتم.

 

درس بيست و يکم: «خاطرات اعتماد السلطنه / آن روزها» 2501 – املاي صحيح به معاني « فريب، آنچه سر و صورت يا پوست بدن را بدان رنگ کنند، نگاشته شدن، نادر» به ترتيب در کدام گزينه آمده است؟ (سراسري 81)
1) قدر، خطاب، انطباع، قريبه
2) قدر، خطاب، انتباع، غريبه
3) غدر، خضاب، انطباع، غريبه
4) عذر، خضاب، انطباء، قريبه

 

2504 – نام نويسندگان «مرآت البلدان – امير ارسلان – آتش خاموش – چمدان» به ترتيب کدام است ؟ (سراسري 83)
1) عزيز السلطان – ناصرالملک – عباس خليلي – طالبوف
2) مشيرالدوله – معاون الملک – مشفق کاظمي – صادق هدايت
3) قوام الدوله – ذکاء الملک – محمود دولت آبادي – جلال آل احمد
4) ضيع الدوله – نقيب الملک – سيمين دانشور – بزرگ علوي

 

2506- کتاب «الايام» اثر کيست و موضوع آن چيست؟ (ک.ف.آ9

1) دکتر عبدالحسين زرين کوب / تاريخ
2) محمود درويش / سفرنامه
3) دکتر طه حسين / زندگي نامه
4) کمال خجندي / شعر

 

2508 – عبارت «اگر ممکن بود چهار دندان مرا بکشند و دندان شاه خوب شود، حاضر بودم.» بيانگر کدام صفت ناپسند است؟ (ک.ف.آ)
1) چاپلوسي
2) رياکاري
3) دروغ گويي
4) بي دردي

 

2510 – کدام اثر از نويسنده ي کتاب مرآة البلدان نيست؟ (ک.ف.آ)

1) منتظم ناصري
2) سياه مشق
3) خيرات الحسان
4) مطلع الشمس

 

درس بيست و دوم:
«شخصي به هزار / طرحي از يک زندگي»
2512– مضمون و مفهوم کدام بيت با ادبيات ديگر متفاوت است؟ (سراسري 81)

1) يک کرشمه کرد با خود، آن چنانک / فتنه اي در پير و در برنا نهاد
2) شور و غوغايي برآمد از جهان / حسن او چون دست در يغما نهاد
3) از خُمستان جرعه اي بر خاک ريخت / جنبشي در آدم و حوّا نهاد
4) بر جهيد و زود در سجده فتاد / در زمان شه، تيغ مهر از کف نهاد

 

2515 – با توجه به معني مصراع «شايد که بس ابله و سبک بارم» بين دو واژه « ابله و سبک بار» کدام رابطه برقرار است؟ (آزاد 82)
1) تضاد
2) يکساني معني
3) تجانس
4) هم ريشگي

 

2521 – کدام گزينه براي کامل کردن عبارت «حبسيه يکي از موضوعات ادبيات ..... است و ادب فارسي، شاعراني همچون مسعود سعد سلمان، ملک الشعراي بهار، .... و ......
داراي حبسيه هستند.» مناسب است؟ (سراسري 82)
1) تعليمي – سنايي – جلال الدين مولوي
2) حماسي – فردوسي – منوچهري
3) غنايي – خاقاني – فرخي يزدي
4) داستاني – نظامي – سعدي

 

2526 – با توجه به بيت «شخصي به هزار غم گرفتارم / در هر نفسي به جان رسد کارم» مفهوم کنايي مصرع دوم در کدام گزينه آمده است؟
1) به مراد دل رسيدن
2) کارها به مراد پيش رفتن
3) دشوار شدن کار
4) گرفتار گشتن در کاري

 

2536 – نوع دستوري کلمه ي قافيه، در همه ي گزينه ها به جز گزينه ي ...... يکسان است.

1) منتي بر عاشق شيدا نهاد
2) جان ما در بوته سودا نهاد
3) حسن او چون دست در يغما نهاد
4) نام او سر دفتر غوغا نهاد

 

 

درس بيست و سوم:
«چند تک بيت»
2538 – در همه ابيات به جز بيت ...... اسلوب معادله وجود دارد. (سراسري 82)

1) هرکس ز برم رفت که آرَد خبر از يار باز آمد و از خوشي چو من بي خبر افتاد
2) گرفت هر که کم خود، شود ز اهل کمال تمام گشتن ماه از هلال معلوم است
3) مرا کيفيت چشم تو کافي است رياضت کش به بادامي بسازد
4) بي کمالي هاي انسان از سخن پيدا شود پسته ي بي مغز چون لب واکند رسوا شود

 

2540 – در بيت «بلبل از گل بگذرد چون در چمن بيند مرا / بت پرستي کي کند گر برهمن بيند مرا» چه آرايه اي وجود دارد؟ (آزاد 83)
1) ايهام
2) کنايه
3) حس آميزي
4) اسلوب معادله

 

2543 – منظور از «آيينه چيني» در بيت زير چيست؟
«از قضا، آيينه ي چيني شکست / خوب شد، اسباب خودبيني شکست»

1) قلب و احساسات شاعر
2) آيينه خانه
3) اسباب خودبيني
4) خودبزرگ بيني و غرور

 

2544 – بيت «برو طواف دلي کن که کعبه ي مخفي است / که آن، خليل بنا کرد و اين خدا خود ساخت» که سروده «زيب النساء» است کدام دو آرايه اي ادبي را دارد؟
1) تضمين / تلميح
2) تشخيص / تشبيه
3) مراعات نظير/ ايهام
4) جناس/ تضاد

 

درس بيست و چهارم:
«مسافر / ريشه ي پيوند»
2547 – عبارت «الهي گلهاي بهشت در پاي عارفان خار است، جوينده تو را با بهشت چه کار است؟» با کدام گزينه تناسب معنايي ندارد؟ (سراسري 81)
1) به مجمعي که درآيند شاهان دو عالم نظر به سوي تو دارم غلام روي تو باشم
2) نه در اين عالم دنيا که در آن عالم عقبي همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم
3) مي بهشت ننوشم ز جام و ساقي رضوان مرا به باده چه حاجت که مست روي تو باشم
4) من بي مايه که باشم که خريدار تو باشم حيف باشد که تو يار من و من يار تو باشم

 

2550 – نام شاعر معاصر افغاني (متولد 1346) که شعر زيباي «مسافر» سروده شده در
رثاي يکي از دوستان شهيد شاعر، از اوست، در کدام گزينه آمده است؟

1) محمد کاظم کاظمي
2) عبدالقادر بيدل
3) اسکندر ختلافي
4) زيب النساء

پاسخنامه دروس اول تا دوازدهم

 

درس اول:

2151 – گزينه «4» آوردن آيه، حديث، بيت يا مصراعي را از شاعر ديگري در اثناي کلام «تضمين» گويند. «شهريار» در شعر «هماي رحمت» بيت گزينه 4 را از حافظ تضمين کرده است.

2155 – گزينه «1» غلط املايي ندارد.

2158 – گزينه «3» (مناجات نامه و نصايح) به نثر مسجع نوشته شده است.

2161 – گزينه «1» زادالمسافرين: ناصرخسرو/ مکاتيب: مولوي / زادالعارفين: خواجه عبدالله انصاري

2163 – گزينه «2» مراعات نظير: سرو، باغ، سوسن، چمن

2169 – گزينه «2» بيت اشاره دارد به آيه ي شريفه «انا عرضنا الامانة علي السموات و الارض و الجبال ...»

 

درس دوم:

2176 – گزينه «1» تکرار صامتها «واج آرايي» است. بيت، برگرفته از «رزم رستم و اشکبوس» است و خشونت و جنگ را به خوبي القا مي کند.

2178 – گزينه «4» حسن تعليل ندارد. شاعر با استفاده از «واج آرايي»، خشونت را بيشتر نشان داده است.

2182 – گزينه «1» رامايانا، حماسه ي معروف هندوان، سروده (والملکي) شاعر باستاني هند است. اين کتاب منظومه اي است طولاني به زبان سانسکريت درباره وقايع و جنگهاي رام و ستيد، حماسه اي است طبيعي .

2184 – گزينه «1» مهابهارات، مها بهاراتا، حماسه ي بزرگ هندوان به زبان سانسکريت که شامل 19 کتاب است و تأليف آن را به (وياسا) فرزانه ي هند نسبت مي دهند.

2193 – گزينه «4» در گزينه 1 صامت «ش» - در گزينه 2 صامت «خ» و «ز» - در گزينه 3 صامت «س» بيش از ديگر واجها تکرار شده اند و واج آرايي دارند.

2194 – گزينه «3»

 

درس سوم:

2195 – گزينه «3» رستم در اين بيت در جواب اشکبوس که نام و نشانش را مي پرسد، به طنز مي گويد که: «نام من مرگ توست.»

2199 – گزينه «2» دندان به دندان خاييدن: کنايه از عصباني شدن

 

 

درس چهارم:

2206 – گزينه «2» اصبحت اميراً و امسسيت اسيراً --> صبح، امير و پادشاه بودم و عصر اسير شدم. اين معنا در مصراع دوم بيت گزينه ي 2 به روشني آمده است.

 

درس پنجم:

2208 – گزينه «1» استيصال: از ريشه برکندن، درمانده و بيچاره شدن، ناچاري، درماندگي / استنکاف: سرباز زدن / استعباد: دور شمردن / استشاره: رأي زدن، مشورت کردن

2211 – گزينه «4» جناس: زر، زرد / استعاره: مس، زر / کنايه: روي زرد شدن / تشبيه: اکسير عشق

2213 – گزينه «4» سياحت نامه ي ابراهيم بيگ نوشته ي حاج زين العابدين مراغه اي رماني است خواندني.

2224 – گزينه «1» کنايه: پوشيده سخن گفتن درباره امري «چاشني گرفتن».

2228 – گزينه «3» مجمع ديوانگان اثري است از ميرزا عبدالحسين صنعتي زاده کرماني، اين اثر نخستين اتوپياي (آرمان شهر) ادبيات معاصر است.

2243 – گزينه «1» تعبير کنايي نيست

 

درس ششم:

2246 – گزينه «2» لاور: رهبر

2247 – گزينه «2» «بزرگ علوي» داستان نويس معاصر (1374- 1282) از نخستين تحصيل کرده هاي ايراني در آلمان بود. آثار معروف وي کتابهاي «چشمهايش، چمدان، ميرزا و سالارها» است.

2251 – گزينه «1» سو و شون مشهورترين اثر سيمين دانشور مي باشد.

2255 – گزينه «2»

 

 

درس هفتم:

2258 – گزينه «1» کتاب (اسرار التوحيد في مقامات الشيخ ابوسعيد) اثر محمد منور يکي از نوادگان شيخ ابوسعيد است.

2262 – گزينه «3» سر و پکالش خيني مي شود. سر و صورتش خوني مي شود.

2263 – گزينه «3» او را بغل مي زند و او را به زمين مي گذارد.

2274 – گزينه «1» معناي بيت: اي صاحب خرمن، اگر بر نيازمندان و خوشه چينان لطف کني و دست آنها را بگيري، خداوند پاداش اين عمل نيک تو را در جهان آخرت خواهد پرداخت. يوسف به کارگرانش مي گويد: طوري درو کنيد که چيزي براي خوشه چينان بماند. پس رحم و لطفي دارد به خوشه چينان و ثواب خواهد برد.

2278 – گزينه «3» رديف کلماتي است که عيناً در آخر بيت يا مصراع تکرار شود و يک معني هم داشته باشد. «که راست» در پايان اين بيت (براي چه کسي است؟) معني مي دهد که معنايش با کلمه «راست» در مقابل چپ يکي نيست.

 

درس هشتم:

2279 – گزينه «3» موشها و آدمها: جان اشتاين بک / کلبه ي عمو تُم: هربت بيچراستو / آدمها و خرچنگها: خوزوئه دوکاسترو

2281 – گزينه «3» هر نوشته يا سرودي که مبارزه ملتها را در برابر عوامل استبداد داخلي يا تجاوز بيگانگان نشان دهد. در حوزه ي ادب پايداري قرار مي گيرد. کتاب «کلبه ي عمو تُم» يکي از جلوه هاي ادب پايداري است که مبارزه با برده داري را تصوير مي کند.

2284 – گزينه «3»

2285 – گزينه «2» عبارت داده شده هفت فعل دارد که چرخ زدن (ناگذر) است. ساير فعلها (گذرا) هستند.

 

درس نهم:

2291 – گزينه «3»

2292 – گزينه «3» ايار: ماه سوم بهار، نيسان، بين فروردين و ادريبهشت / آذار: ماه اول بهار

 

درس دهم:

2297 – گزينه «4» املاي درست: موحش، مظاهرت

2299 – گزينه «4» شرح داده شده و درباره ويکتور هوگو است. مجسم ترين آثار ويکتور هوگو عبارتند از: بينوايان، گوژپشت نتردام، کارگردان دريا و مردي که مي خندد.

2303 – گزينه «2» بينوايان مهمترين اثر اوست. بقيه ي گزينه ها آثار ديگر ويکتور هوگو را بيان مي کند.

 

درس يازدهم:

2305 – گزينه «3» همه عوامل موفقيت يک جا و با هم جمع نمي شوند.

2306 – گزينه «2»

2307 – گزينه «2» الفيه: ابن مالک دانشمند قرن هفتم هجري در صرف و نحو / مراتع بهشتي: اثر جان اشتاين بک نويسنده ي آمريکايي قرن بيستم / تحفة الاخوان: کمال الدين عبدالرزاق کاشاني، نويسنده ي قرن دوازدهم / انتقام: عباس خليلي

2312 – گزينه «2» منظور سهراب سپهري در گزينه «2» اين است که بايد در نوع نگاه خود تجديد نظر کنيم و ديوار آموخته ها و شنيده ها و عادتها را فرو شکنيم. «آندره ژيد نيز دقيقاً همين معني را به ناتانائيل توصيه مي کند.

2315 – گزينه «1» شرح داده شده «آندره ژيد» نويسنده بزرگ فرانسوي را معرفي مي کند. معروف ترين کتاب وي «مائده هاي زميني» است.

 

درس دوازدهم:

2317 – گزينه «1» در اين مصراع مرجع ضميرِ «تو» سعدي است. «به سوي تو باشم» جمله پاياني بيت اول است.

2323 – گزينه «3» (موم، سنگ خارا) = تضاد / مراعات نظير: شمع، موم و سوختن / تشبيه: چون شمع

2328 – گزينه «2» (ت) نقش مفعولي دارد. دلبر به خاطر رشک و غيرت تو راه مي سوزاند.

2339 – گزينه «3»

2344 – گزينه «3» مرجع ضمير (تو) در گزينه «3» خود سعدي است ولي در بقيه گزينه ها «محبوب» است.

 

پاسخنامه دروس سيزدهم تا بيست و چهارم

 

درس سيزدهم:

2345 – گزينه «3» (مولوي) علاوه بر آثار منظوم آثار منشوري هم دارد که در گزينه 3 آمده است.

2351 – گزينه «1» «سنايي» متعلق به قرن ششم است و بيش از عطار زيسته است.

2361 – گزينه «2» کوته ديدگي: تشخيص و تميز نداشتن. شاعر در اين بيت تشخيص و تميز نداشتن و گزينش امور فرعي را به جاي امور اصلي نفي کرده و نکوهش مي کند. يعني آنچه را که از خرد و انديشه مي خيزد. اگر آن را بر ساخته از انگشتان دستها بيني، کوته نظري است.

2324 – گزينه «3» مقدمه ي قصيده با مضاميني چون عشق يا توصيف طبيعي تغزّل نام دارد.

2373 – گزينه «1» نازش و نالش نيز اقبال و ادبار تضاد دارند. در مصراع اول نازش و نالش «لف» هستند و اقبال و ادبار «نشر» نازش و نالش : جناس دارند.

2374 – گزينه «3» هر دو بيت به ناپايداري و بي وفايي دنيا و پايان يافتن شکوه و عمر آدمي است اشاره دارد و مخاطب را از اين ديدگاه پند مي دهد.

2379 – گزينه «1» غزل صرفاً عاشقانه است در مورد غزل و قصيده، قافيه ها يکسان و هر دو مصرع و هر دو داراي تخلص اند ولي تعداد ابيات و موضوعاتشان فرق مي کند. ضمناً غزل حداکثر 13 بيت ولي قصيده حداقل 16 بيت است.

 

درس چهاردهم:

2381 – گزينه «3» مذموم: نکوهيده، زشت، مذمت شده / رجحان: برتري / خدعه: نيرنگ و فريب / انحطاط: پست شدن / مناعت: بلند نظري و بلند طبع بودن

2383 – گزينه «4» املاي درست: مذمومه

 

درس پانزدهم:

2386 – گزينه «4» گوشواره: بنايي است ستون مانند بر دو جانب در ورودي ساختمان که به شکل زيبايي از بن ديوار تا بالا به عقب کشيده مي شود. / غرقه: بالاخانه، اتاق يا قسمت محرابي از يک تالار / زاويه: اتاقي در خانقاه که به خلوت و رياضت سالکان و فقرا اختصاص دارد. شاه نشين، گوشه، حمال اطعام فقرا.

2389 – گزينه «3»

2391 – گزينه «2» طّره: کنگره اي است بر سر ديوار که از آجر يا کاشي مي سازند / شمسه: آنچه به شکل خورشيد از فلز مي سازند و بالاي قبه و مانند آن نصب مي کنند / گوشواره توضيح داده شد./ مقرنس: نوعي تزيين ساختمان است و آن اينکه در اتاقها و ايوانها به شکلهاي گوناگون گچ بري مي کنند.

2397 – گزينه «4» کتاب «بهشت شداّد» نوشته ي جلال رفيع است.

2401 – گزينه «4» «آواها و ايماها» از دکتر اسلامي ندوشن است.

درس شانزدهم:

2405 – گزينه «2» تقي رفعت از پيشگامان تحول در شعر فارسي است. در تبريز به دنيا آمد و در استانبول به تحصيل پرداخت و به زبانهاي ترکي، فرانسه و فارسي تسلط داشت.

2406 – گزينه «2»

2413 – گزينه «4» املاي درست ساير گزينه ها: 1: بگذارم / 2: فراق / 3: فصاحتي / 4: لهو و لعب

2416– گزينه «4» اسکندرنامه يکي از پنج مثنوي اثر (نظامي گنجه اي) شاعر معروف قرن ششم است. اين کتاب از دو بخش (شرف نامه) و (اقبال نامه) تشکيل شده است.

2420 – گزينه «3 » به تو بياموزم ...

2430 – گزينه «4» 1) کميتش لنگ بود: کنايه از سهل انگاري و ناتمامي بخشي از مجموعه ي کارها. 2) سپر انداختن: کنايه از تسليم شدن و وسيله اي جنگي را به کنار افکندن. 3) در انتظار غبار بي سوار نشستن: کنايه از انتظار بيهوده کشيدن. 4) شعر سهراب سپهري کنايه ندارد.

 

درس هفدهم:

2433 – گزينه «3» شاعر در اين شعر عصر سياه حکومت استبدادي را، در جامعه ي خويش تصوير و ترسيم مي کند و نشان مي دهد که چشم به راه آينده اي روشن ايستاده است. او منتظر باراني است که تمام سياهي ها و تباهيهاي اطرافش را بشويد و زندگي تازه اي را با خود به همراه بياورد.

2433 – گزينه «4» (رندان پارسا) متناقض نماست.

2438 – گزينه «4» طاهر صفار زاده شاعر معاصر در سال 1315 در سيرجان به دنيا آمد. از آثار او سفر پنجم، طنين در دلتا و رهگذر مهتاب است.

2439 – گزينه «2» سهراب: هوشنگ ابتهاج (ه – الف: سايه)

2442 – گزينه «1» دنده هاي ني به دل ياران تشبيه شده است. مشبه مشبه به

 

درس هجدهم:

2452 – گزينه «4» «سرود رگبار» و «عبور» از سروده هاي موسوي گرمارودي است.

2453 – گزينه «1»

2461 – گزينه «4»

 

درس نوزدهم:

2463 – گزينه «2» معناي بيت دوم چنين است: چوب درختان را که ميوه و ثمري ندارد مي سوزانند و سزاي بي ثمر شدن نيز سوزاندن است. بيت گزينه 4 نيز همين معني را مي هد. سايه و ثمري ندارم، مرا قطع مي کنند و سزاوار اين عمل هستم. اما کسي بر درخت تر «درخت با ميوه و ثمر» تبر نمي زند و آن را قطع نمي کند.

2466 – گزينه «2» گزينه 1: روزي سزاي او بدهم / گزينه 2 و4: از وي بازستاني و در خزينه نهي، درويش و رعيت را چه سود دارد؟

2467 – گزينه «3» نه سايه دارم و نه اگر بيفکنندم سزاست.

2475 – گزينه «3» ايهام: آورد واژه اي است با حداقل دو معني که يکي نزديک به ذهن و ديگري دور از ذهن باشد.

2481 – گزينه «1» نه سايه دارم / بيفکنندم / و سزاست / و گرنه بر درخت تر کسي تبر نمي زند.

2490 – گزينه «3»

 

درس بيستم:

2494 – گزينه «4» املاي درست: تأمل

2496 – گزينه «2»

2500 – گزينه «3» دراويش جمع مکصر کلمه ي درويش است. با توجه به اين که کلمه ي «درويش» فارسي است جمع بستن آن به صورت مکسر نادرست است.

 

درس بيست و يکم:

2501 – گزينه «3» غدر: فريب / خضاب: آنچه سر و صورت يا پوست بدن را بدان رنگ کنند، مانند وسمه، حنا، گلگونه / انطباع : اداره ي نگارش / غريبه: نادر, نو جمع آن غرايب / قدر: مقام و منزلت / قريبه: نزديک

2504 – گزينه «4» نام نويسندگان کتابهاي خواسته شده در گزينه 4 درست است.

2506 – گزينه «3» کتاب «الايام» نوشته ي دکتر طه حسين، پژوهشگر معاصر مصري و موضوع آن (زندگي نامه) است.

2508 – گزينه «1»

2510 – گزينه «2» (سياه مشق) کتاب شعر ه. الف . سايه (هوشنگ ابتهاج) است.

 

درس بيست و دوم:

2512 – گزينه «4» گزينه هاي 1 و 2 و 3 اشاره به خلقت انسان دارد, در حالي که مفهوم گزينه 4 از سه گزينه ي ديگر دور است

2515 – گزينه «2» سبک بار: آسوده خاطر، فارغ بال / نادان در اين بيت (نادان) معني مي دهد که هر دو واژه يک معني دارند.

2521 – گزينه «3» عبارت چنين است: حبسيه يکي از موضوعات ادبيات غنايي است و در ادب فارسي شاعراني چون مسعود سعد سلمان، خاقاني، ملک الشعراي بهار و فرخي يزدي داراي حبسيه هستند.

2526– گزينه «3» معناي مصرع دوم: هر لحظه کار براي من دشوار و سخت مي شود. کار، به جان رسيدن کنايه از بيچاره شدن است.

2536 – گزينه «1» در چهار گزينه، کلمات قافيه عبارتند از: «شيدا، سودا، يغما، غوغا» کلمه ي (شيدا) صفت است.

 

درس بيست و سوم:

2538 – گزينه «1» اسلوب معادله ندارد.

2540– گزينه «4» اسلوب معادله آن است که مصراع دوم در حکم مصداق براي مصراع اول است و مي توان جاي دو مصراع را عوض کرد يا ميان آن دو، علامت مساوي گذاشت. اين ارتباط معنايي بر پايه تشبيه است.

2543 – گزينه «2» در بخش توضيحات درس مي گويد «روزي بر اثر وزش باد، آيينه ي خانه زيب النساء شکست» بانوي شاعر مي گويد: از قضا آيينه چيني شکست. پدرش مي گويد: «خوب شد اسباب خودبيني شکست» چنين نتيجه گرفته مي شود که آيينه چيني همان آيينه جيوه اي ديواري است، يعني گزينه 2.

2544 – گزينه «3» واژه هاي طواف و کعبه مراعات نظير دارند. «مخفي» ايهام دارد. هم معني پوشيده و پنهان دارد و هم تخلص شاعر است.

 

درس بيست و چهارم:

2547 – گزينه «4» عبارت مورد سؤال، بي اعتنايي عارفان را به بهشت و نعمتهاي آن تصوير مي کند که فقط تو را مي جويند نه آن الوان نعمت را که گزينه هاي 1و2و3 نيز همين معني را دربر دارد. 2550– گزينه «1» شعر زيباي «مسافر» سروده اين شاعر تواناست

با تشکر از جعفر زمانی در تدوین سوالات دانش آموز خوب سال سوم ریاضی  ردبیرستان شهید باهنر شهرضا